Цунамито от фалита на "Томас Кук" се стовари и върху родния туризъм. Ресорният министър Николина Ангелкова ще събере на SOS среща днес туристическия бранш, за да се обсъдят щетите от фалита на най-стария в света туроператор.

На разговорите ще присъстват всички туроператори и хотелиери, които са работили с компанията, представители на британското посолство, както и на Комисията за защита на потребителите. Ще се обсъжда какви ще са последиците от банкрута на „Томас Кук“ и механизмите за обезщетение на българските й партньори. Специалният формуляр, който трябва да бъде оппълнен за обезщетенията, вече е качен на сайта на министерството на туризма.

Турператорът водеше между 350 и 450 000 туристи у нас през летния сезон, което е около 10% от всички посещения, и осигуряваше между 35 и 50% от полетите на морските ни летища Варна и Бургас.

„Със сигурност фалитът ще доведе до спад на чуждите туристи у нас през лятото на 2020 г. и тепърва ще видим дали и как ще го компенсираме“, каза вчера Ангелкова.

Туроператорът, с който през последните години „Томас Кук“ работеше у нас, е „Астрал Холидейс“, а допреди три години беше „Елит Тур“. В понеделник и двете компании не пожелаха да направят изявления. Най-вероятно ръководствата им ще дойдат на срещата в министерството на туризма във вторник, която ще е в късния следобед.

Родните хотелиери имат да си взимат парите за десетки хиляди нощувки, които все още не са разплатени от „Томас Кук“. Загубите им са за стотици хиляди евро. Причината за това е, че по принцип плащанията за вече реализираните през лятото нощувки се бавят до 60 дни след отпътуването на туристите. При това става въпрос за ваканциите, реализирани през високия сезон – от средата на юли до края на август, когато и цените са най-високи. Плащанията към родните хотели обаче са спрели още през юни, затова се очаква общите загубите за бизнеса да достигнат десетки милиони евро. Хотели, които работят основно на английския пазар с "Томас Кук" са заплашени от фалит, въпреки гаранционния фонд на Великобритания, откъдето би трябвало да си получат парите. Това обаче ще стане с огромно забавяне, което може да е фатално, пише „Труд“.

Хотелиери и туроператори, които се събраха снощи в Слънчев бряг на пожар, изчислиха, че по първоначални данни задълженията на британското дружество към български партньори били 100 млн. лева.

Днес ще стане ясно и дали има български клиенти на „Томас Кук“ в чужбина и как ще бъде осигурено тяхното прибиране. Според Ангелкова, дори да има български туристи някъде по света,  ако са платили пакетна почивка, тя задължително е застрахована, така че няма как някой да бъде оставен на произвола на съдбата.

Ще продължи и извозването на клиентите на туроператора, които са в момента на почивка у нас. За това е създадена специална организация от британските цивилни авиационни власти и британското посолство.

Вчера 45 души от 2500-те гости на туроператора у нас си заминаха с полети в 19 и 23 часа. Останалите ще бъдат извозени през следващите дни.

Зад граница с пакети на „Томас Кук“ са общо около 600 000 човека. За решаването на проблема правителството на Великобритания е създало специална работна група. Планира се да се работи денонощно, за да се доведе тази изключително сложна задача до успешен край.

Само операцията по прибирането на британците, които банкрутът завари зад граница, ще продължи две седмици – до 6 октомври. За завръщането на 160 000 човека ще бъдат използвани както специални рейсове на гражданската авиация, така и регулярни превози на различни авиокомпаини. Репатрацията им може да се окаже най-голямата подобна операция след Втората световна война, пишат световните агенции.

 Фалитът на туроператора, създаден през 1841 г., ще е криза за туризма в целия свят, като Гърция ще е една от най-пострадалите страни. Това е  „земетресение от 7-ма степен, след което следва цунами“, заяви Михаил Влатакис председател на турагенциите в Крит. Той напомни, че с „Томас Кук“ имат контракти до 70% от туркомпаниите на острова и само през 2019 г. туроператорът е докарал над 400 000 човека.

Министърът на туризма на Гърция Харис Теохарис обяви, че започва подготовката на антикризисен план, за да не загуби страната пазарен дял, тъй като „Томас Кук“ осигуряваше там почивките не само на британци, но и на германци, поляци, чехи и белгийци.

Вчера германската авиокомпания „Кондор“, дъщерна на британския туристически гигант, обяви, че е поискала финансова помощ от германското правителство, която да му помогне да продължи да лети, дори след като компанията майка обяви фалит, съобщава "Франс прес". Подчертавайки, че тя е била "печеливша в продължение на много години", авиокомпанията добави, че "за да предотврати затрудненията с ликвидността на "Кондор", кандидатства за държавно гарантиран мостов заем", който се разглежда в Берлин. "Продължаваме да се концентрираме върху това, което правим най-добре: да превозваме гостите си безопасно и без закъснение до местата на техните почивки", изтъкна управляващият директор Ралф.

От германския филиал на "Томас Кук" заявиха пред ДПА, че около 140 хил. германски туристи в момента са на почивка, организирана от компанията и нейните филиали. Около 21 000 души е било планирано да заминат днес и утре, добавиха от компанията. "Кондор“ превозва около 8 млн. пътници годишно до повече от 100 дестинации по целия свят.

След фалита "Томас Кук" ще бъде продаден цялостно или на части. Това обяви Нешет Кочкар, вторият по големина акционер на туроператора, уточнявайки, че ще види какво се предлага преди да реши дали купува още активи, предаде Ройтерс.
Кочкар, който държи дял от 8 % във фалиралия бизнес, посочи, че "Томас Кук" дължи "няколко стотин милиона британски лири" на турски компании и има вероятност те да не бъдат изплатени след продажбата.
Нешет Кочкар е и председател на борда на турския туроператор Анекс тур (Anex Tour), който обслужва туристи предимно от Русия и Украйна.

Британският туроператор "Томас Кук" обяви банкрута си, след като не успя да намери нови спонсори. Компанията, която беше на пазара за 178 години, имаше нужда от около 250 млн. долара, за да продължи да функционира и до последно правеше опити да си ги набави чрез частни инвеститори.

Томас Кук има 22 000 служители, от които 9000 във Великобритания.