От началото на 2022 година служителите на „Пътна полиция” по разпореждане на ръководството на МВР не използват Drug Check 3000  при проверки на пътя. Водачите, които имат външни признаци или поведение и реакции на употреба на наркотични вещества  /или по субективна преценка на полицая/ , се отвеждат в най- близкото районно, в което се прави проверка с DRAG TEST 5000 . През последните години обаче първият модел тестове остави без свидетелства за управление десетки българи. Мнозина освен книжките си, изгубиха работата си, макар че впоследствие кръвните им проби се оказаха отрицателни. Процедурата, по която един водач може да докаже невинността си, е дълга, бавна и скъпа. Граждани и юристи смятат, че тези практики са злоупотреба с правата ни. 

В рамките на разследването, което TrafficNews прави повече от две години, попаднахме на информация, която поставя под въпрос и законността на използвания модел тестове. Документ, предоставен от фирмата, която внася в България въпросните тестове, твърди, че от 2019 година те вече не са сертифицирани. 

В свое официално писмо управителят на „Дрегер Сейфти България” Евгени Панчев уведомява съда, че „считано от 2019 година производителят Drager преустановява производството на полеви тест Drug Check  3000  във вариант медицинско изделие за инвитро диагностика. От 2019 година на българския пазар се доставят само Drug Check  3000, които не са класифицирани като медицински изделия за инвитро диагностика”.

Въпросната фирма е спечелила обществената поръчка за доставка на драг тестове, обявена от Министерството на вътрешните работи през 2017 година. Договорът е сключен през ноември 2017  година , като „Дрегер Сейфти България” се ангажира да достави 5 830  броя еднократни полеви тестове за проверка за употреба на наркотични вещества на водачи. Срокът за изпълнение на договора е 24 месеца. Срокът на годност на доставените тестове е 6 месеца от датата на подписване на приемо- предавателния протокол.

Според Техническата спецификация, която е неотменна част от договора, еднократните полеви тестове за проверка на употреба на наркотични вещества от водачи на МПС са „инвитро диагностични медицински изделия”. Доставчикът трябва да представи копие на валиден сертификат за качеството на изделието  от член на Европейската служба по акредитация. По договора действително са представени необходимите  сертификати с валидност до 14 септември 2018 година.

Според споразумението, договорът между МВР и "Дрегер Сейфти България” е изтекъл през ноември 2019 година. През същата година производителят е спрял да произвежда Drug Check  3000 като медицинско изделие. Т.е – този тест не би трябвало да се ползва при полеви тестове на водачи на МПС, защото не отговаря на условията. Но на практика въпросните полеви тестове се ползват до края на 2021 година. 

В полицията ползват не само тестовете, закупени от МВР, но и дарения от общините. До 2021 включително година Община Пловдив ежегодно купува Drug Check  3000 за нуждите на пловдивската полиция. 

Защо някой в ръководството на МВР си е затворил очите и там са продължили да работят с въпросните тестове? Въпрос, чийто отговор очакваме от министерството.

През 2021 г. при запитване на TrafficNews , от Областната дирекция отговориха, че през последните две години близо три пъти са се увеличили водачите, изпробвани за наличието на наркотици. От служители на ОДМВР – Пловдив с DRAG TEST 3000  са извършени 497 проверки през 2019 година и 1035 през 2020 година. Само че точно тогава въпросните тестове вече не би трябвало да бъдат използвани от полицията. 

Припомняме, че специалисти и юристи са категорични, че Drug Check 3000 дават сериозни отклонения при полевите проби. Нещо повече – дори в самата специфика на полевите тестове е вписано, че устройствата са силно чувствителни към специфични въздействия, като например храна, лекарства по лекарско предписание, енергийни и кофеинови напитки и други.

Какъв е общият брой на отнетите шофьорски книжки в Пловдив и областта от 2015 до 2020 година и какъв е броят на отнетите свидетелства за управление за употреба на наркотични вещества  през същия период от време, от пловдивската полиция не могат да предоставят информация, тъй като в Автоматизирана информационна система на МВР не се генерират подобни данни. 

От няколко години юристи и непрпавителствени организации настояват за законодателни промени, тъй като случаите на наказани без вина водачи, далеч надвишават статистическата грешка. А потърпевшите са унижавани, тормозени, а не рядко остават и без работа, ако професията им е свързана с шофиране. 

Дали масираните проверки и хилядите глобени шофьори се отразяват на статистиката за пътния травматизъм? Цифрите показват точно обратното. 

Според данни на TISPOL - европейското обединение на службите за Пътна полиция  в България са установени с  20% повече употребили водачи от средното за Европа.  В съседна Румъния - 1 на всеки 10 000 проверени водачи е след употреба на наркотици. В Полша - 1 на 30 000. В България - 1 на всеки 400! Тези данни могат да се тълкуват само по два начина. Или всичко е наред с методиката ни и България е изправена пред епидемична по мащаби наркоупотреба, невиждана досега е Европа. Или са налице съществени пропуски и проблеми в методиката, по която  се установява тази наркоупотреба и МВР си намира лесни и удобни жертви, за да си оправи статистиката.