Един на всеки десет европейци е бил подведен при покупка онлайн, показва съвместно проучване на EUIPO и ОИСР. Най-много измамени потребители обаче има в България - 19%, следвани от Румъния - 16% и Унгария - 15 на сто. Най-малко проблем с онлайн търговията имат Швеция и Дания.

Според данните на Евростат през 2020 г. над 70% от европейците са пазарували онлайн. Според проучването 1/3 от европейците (33%) са изпитвали съмнения дали закупен от тях продукт е оригинален.

Подправените продукти представляват 6,8% от вноса в ЕС на стойност 121 млрд. евро и обхващат всички сектори: козметика, играчки, вино и напитки, електроника, облекло и дори пестициди. Те могат да породят сериозни рискове за здравето и безопасността на потребителите, по-конкретно чрез излагане на вредни химикали и други опасности, пише в проучването.

Цифровото пиратство също е привлекателен пазар за нарушителите. Налице са значителни загуби при IP телевизията (IPTV) — телевизионно съдържание, което се получава чрез интернет връзка. Всяка година доставчиците на незаконна IPTV в ЕС печелят почти 1 млрд. евро, като нанасят вреда на създателите на съдържание и на законните предприятия.

Подправянето се отразява не само на потребителите, но нанася значителни вреди и на икономиката на ЕС, и по-специално на малките и средните предприятия (МСП). Според публикуваното от EUIPO всяка четвърта малка или средна фирма в Европа твърди, че е пострадала от нарушение на интелектуалната собственост, като само в България този дял е 39,7%.

Най-често дребният бизнес губи от оборот, репутация или конкурентно предимство.