Агенция "Пътна инфраструктура" е предоставила пълния доклад за състоянието на тунелите по републиканската пътна мрежа на регионалния министър. Предстои министърът да се запознае с резултатите и да ги обяви официално. Междувременно окръжният прокурор на София Наталия Николова заяви за БНТ, че всички длъжностни лица, без значение бивши или настоящи, които имат каквото и да било отношение към поддръжката и безопасността на тунела "Ечемишка", ще бъдат разпитани.

В сигнал до БНТ строителният предприемач Юлиян Инджов твърди, че извънгабаритни ТИР-ове масово преминават през тунелите и рушат осветлението и конструкцията. Възможно ли е това да е една от причините за инцидента в неделя?

В доклада до министър Попниколов е посочено, че тунелите в страната са 34 - 10 от тях са по трансевропейската мрежа, а 9 са дълги над 400 метра. След доклада се очаква план за действие с мерки за осигуряване на безопасност на тунелите.

Строителните екипи в тунела "Ечемишка" работят денонощно, за да демонтират осветлението, което ще позволи отварянето на движението. Работници разказват, че осветителните тела се свалят трудно.

"Много трудно се свалят. Много е трудно, защото монтирана на времето, хората са го монтирали здраво, но справяме се много добре за момента", разказва работник.

Строителният предприемач Юлиян Инджов твърди, че една от възможните причини за рисковото състояние на осветителните тела в тунелите е неправомерното преминаване на извънгабаритни ТИР-ове, които чупят металната конструкция и осветлението. Фирмата на Инджов ремонтирала три тунела по пътя Асеновград-Чепеларе.

Инж. Юлиян Инджов, строителен инженер и собственик на строителна фирма: Коли с извънгабаритен товар непрекъснато нарушаваха правилника за движение по пътищата. Тоест те се движеха с извънгабаритен товар над максимално разрешената височина 4,5 м. Това нанасяше щети на тунела - и на конструкцията, и на лампите.

Инджов се принудил да монтира рамка със стандартни размери преди тунела, но извънгабаритните ТИР-ове упорито нарушавали забраната.

Според Инджов, корозията не е причина осветителното тяло в "Ечемишка" да падне в трагичния неделен ден.

Инж. Юлиян Инджов, строителен инженер и собственик на строителна фирма: Лично аз преди два дни бях на тунела и трябваше да пратя работници, които да демонтират, и ги попитах колегите, които вече бяха там как върви работата - оказа се, че няма нито едно място, където те са работили, конструкцията да е паднала толкова лесно.

От регионалното министерство заявиха, че демонтирането на осветлението и ремонтът в тунела са започнали, след приключването на следствените огледи, така че причините за инцидента ще станат ясни. По досъдебното производство за смъртния случай в тунела работят двама следователи от СОП. Разпитани са свидетели на инцидента, братът и племенникът на загиналата, шофьори, подали сигнал на тел. 112.

Наталия Николова, окръжен прокурор на София: Ще бъдат разпитани всички длъжностни лица, които имат каквото и да било отношение по поддръжката на тунела, по безопасността за преминаване през тунела.

Предстои да се изготви комплексна техническа експертиза, но едва след като от прокуратурата получат пълния набор от документи, които са изискали от АПИ.