Акциите на Tesla (TSLA) завършиха леко надолу в понеделник, след като производителят на електрически превозни средства разкри, че Giga Berlin може да произвежда своя дългоочакван евтин EV, докато работниците на Tesla в Германия може да получат повишение на заплатите си, тъй като профсъюзният натиск нараства.

Както беше съобщено за първи път от Reuters, Tesla планира да построи своя масов електромобил на стойност 25 000 евро ($26 838) на предстоящата платформа Gen 3 в Giga Berlin. Главният изпълнителен директор Илон Мъск разкри тези планове, когато посети завода Giga Berlin в петък, след пътуване до Обединеното кралство за среща на върха на AI.

Източникът на Reuters обаче отказа да каже кога ще започне производството, а други източници казаха, че Tesla е близо до разработването на технология за производство, която ще позволи да се отлее под налягане (или формова) почти цялото дъно на автомобила в едно цяло, което ще ускори производството и ще доведе до по-ниски разходи.

Мъск е казвал в миналото, че пробивът в производството и преосмислянето на начина, по който е изграден заводът, биха позволили на Tesla да прави електромобили по-евтино. Съвсем наскоро той предупреди, че високите лихвени проценти правят електромобилите недостъпни и това е основна пречка за растежа на компанията (за разлика от търсенето).

„Притеснявам се от средата с високи лихвени проценти, в която се намираме“, каза Мъск по време на неотдавнашния конферентен разговор за печалбите на Tesla, добавяйки, „Просто не мога да подчертая достатъчно колко важни са разходите … Трябва да направим нашите продукти по-достъпни, така че хората могат да си ги купят.”

Инвеститорите чакаха да чуят повече за по-евтината предстояща платформа Gen 3 на Tesla и моделите, базирани на нея, след деня на инвеститорите на компанията през март, където Мъск отказа да разкрие повече подробности.

Колата за 25 000 евро почти не се случва, според новата биография на Уолтър Айзъксън за Илон Мъск. Според Айзъксън Мъск се интересува повече от изграждането на евтино „роботакси“ или кола без педали или волан, която да се движи автономно, отколкото от по-евтино електромобилно превозно средство.

Главните лейтенанти на Мъск, включително главният дизайнер Франц фон Холцхаузен, според съобщенията са убедили Мъск, че е необходим евтин, глобален EV, за да се отговори на 50% сложен годишен темп на растеж на Tesla и че компанията може да изгради както евтиното EV, така и роботиксито на една и съща платформа , като по този начин намалява разходите. Мъск очевидно е подписал компромиса, след като е видял ревютата на дизайна и на двете превозни средства, които имат характеристики, подобни на Cybertruck, пише Айзъксън.

Синдикален натиск върху Giga Berlin

Заводът на Tesla беше открит и пуснат в експлоатация на 22 март 2022 г. Междувременно там работят около 10 000 души. 

Придържайки се към фабриката на Tesla в Берлин, работниците в завода очевидно са получили увеличение на заплатите след силен синдикален натиск.

Ръководителите на Tesla разкриха увеличение на заплатите с 4% за работниците в Giga Berlin по време на посещението на Мъск във фабриката, съобщи Wall Street Journal в неделя.

Мощният синдикат IG Metall в Германия, който представлява автомобилните работници в страната, се опита да организира работниците в Giga Berlin и да принуди Tesla да се съгласи на синдикален договор. Досега Tesla не се е съгласила да приеме синдикален договор. Tesla е единственият голям производител на автомобили в Европа без профсъюзно представителство във фабриката, според Journal.

Новините в Германия следват успехите на United Auto Workers (UAW) в САЩ и коментарите на президента на UAW Шон Фейн, че Tesla е следващата цел на синдиката.

Поне в Германия Tesla каза, че повишаването на заплатите не е обвързано с усилията за организиране на синдикатите. „Твърденията, че има връзка между корекциите на заплатите на Tesla и профсъюзните дейности, са неверни“, каза Tesla.

„Ако сравните годишните заплати, има голяма разлика между Tesla и нашите синдикални работници в Porsche, BMW, Audi, VW, Daimler и Ford“, каза регионалният директор на IG Metall Дирк Шулце.

Пресслужбата на Tesla в ЕС и IG Metall не отговориха веднага, когато бяха помолени за допълнителен коментар относно повишенията на заплатите в Giga Berlin.