Електрическите превозни средства са готови да покорят Европа, но готова ли е Европа за тях?

Водени от регулациите при въглеродните емисии и държавните стимули, електрическите автомобили вече наводняват европейския пазар. И все пак много купувачи, които иначе биха преминали към електрически коли, се въздържат от покупка. Разходите остават проблем, но опасенията относно достъпността на зарядната инфраструктура са, може би, най-голямата спирачка, пише Automotive News Europe.

„Зареждането е един от двата ключови фактора, които движат настроенията на потребителите, заедно с достъпността“, изтъква Мартин Кьоринг, старши мениджър „Устойчивост, изменение на климата и природни ресурси“ в Economist Impact, който изучава склонността към покупка на електромобили в девет страни от Западна Европа и Китай. 

Кьоринг казва, че 38 процента от всички британски потребители са изразили недоволство от зарядната мрежа и „това е очевидно една от причините, поради които само една четвърт от потребителите в Обединеното кралство всъщност обмислят да преминат към електромобили“.

Официално: До 2040 г. спират продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горенеДържавите и производителите се споразумяха

Доклад от май на Европейската сметна палата относно подкрепата на Европейския съюз (ЕС) за обществената зарядна инфраструктура установява, че „наред с по-високите разходи за закупуване на превозни средства, липсата на зарядни станции спира развитието на пазара на (автомобили, работещи с) алтернативни горива“, пише "Инвестор". 

ЕС, който превърна разширяването и подобряването на зарядната инфраструктура в стълб на своята екологична стратегия на „Зелената сделка“, е далеч от постигането на целта „да направи зареждането на електрически превозни средства толкова лесно, колкото пълненето на резервоар на конвенционален автомобил“, изтъкват одиторите.

„ЕС все още е далеч от амбициозната цел на „Зелената сделка“ за 1 милион зарядни станции до 2025 г. и му липсва цялостна стратегическа пътна карта за електромобилността“, се добавя в доклада.

Според Кьоринг броят на станциите не е най-големият проблем, а фактът, че съществуващата мрежа на отговаря на нуждите на потребителите по отношение на скоростта на зареждане, надеждността, местоположението и безпроблемното плащане.

„Ако не сте собственик на Tesla, тогава се сблъсквате с този проблем, когато шофирате някъде или ако станциите са заети, или не работят, или имате различни системи за плащане“, посочва Артурс Смилкстинс, партньор в Boston Consulting Group, позовавайки се на често срещани оплаквания от страна на потребители.

Собствениците на Tesla се възползват от мрежата на концерна, която е предназначена единствено за негови превозни средства и предлага бързо зареждане. Наскоро компанията стартира пилотен проект в Нидерландия, който позволява и на автомобили на други марки да използват зарядните станции.

Удобната за потребителите мрежа за зареждане на Tesla може да окаже влияние върху налагането на електромобилите, смятат експерти, проучили проблема.

Интересът към закупуване на електрическа кола обикновено е най-голям в страните с най-много зарядни станции и такива, които предлагат бързо зареждане.

Например, 56 процента от шофьорите в Нидерландия, която разполага с най-много зарядни станции в Европа, казват, че са готови да закупят електромобил през следващите пет години, следвани от 48 процента в Швеция и 47 процента в Китай, установява изследване на Economist Impact.

Ал Бедуъл, анализатор в LMC Automotive, казва, че проблемът със зареждането все още остава встрани от прожекторите, тъй като много от собствениците на електромобили зареждат своите коли в домашни условия или на работа.

Според друго проучване само 10 процента от зарежданията се извършват на обществени места.

Но това ще се промени, тъй като все повече жители на градовете купуват напълно електрически автомобили и все повече хора използват електромобилите като основни превозни средства.

Зареждането на обществени места ще се увеличи от 25% през 2020 г. на 50% от общия брой зареждания през 2030 г., прогнозира Allego, холандска компания, която оперира с 26 000 зарядни станции в Европа. Allego излезе на борсата това лято чрез сливане с компания със специално предназначение (SPAC). 

Енергийните компании, правителствата, местните власти, автомобилните производители и стартъпите трябва да решат как да заместят приблизително 123 хил. бензиностанции за конвенционални автомобили със зарядни станции по европейските пътища.

В световен мащаб пазарът на зарядни станции може да достигне стойност от 1 до 2 трилиона евро годишно до 2030 г. и 4 до 8 трилиона евро до 2050 г., показва доклад на eMobility, компания за зареждане, в която Volkswagen Group притежава миноритарен дял.

„Пазарът е силно фрагментиран с интензивна конкуренция за пазарен дял и директен достъп до клиенти“, изтъкват от eMobility.

В началото на октомври eMobility беше придобита от конкурент, ChargePoint, в сделка на стойност 250 милиона евро. С придобиването ChargePoint посочва, че сега оперира с повече от 150 хил. зарядни станции в Северна Америка и Европа.

Независими компании като Allego и ChargePoint, които вече разполагат с хиляди зарядни станции, се обединяват с доставчици на енергия като BP, Shell и TotalEnergies, за да бъдат чути от Брюксел, тъй като Европейската комисия диктува енергийните политики за постигане на въглероден неутралитет до 2050 г.

Те са част от ChargeUp Europe, лобистка група, основана преди година и стои зад повече от 500 хил. зарядни станции в ЕС.

„Искаме да сме сигурни, че имаме място на масата“, изтъква Арне Рихтерс, ръководител „Комуникации и връзки с обществеността“ в Allego.

Рихтерс посочва, че индустрията е в най-добра позиция да изгради инфраструктура, а не държавните власти, чиято роля трябва да бъде да мислят цялостно за това какъв вид мрежа искат и след това да създават подробни и устойчиви обществени търгове.

Според Рихтерс в Нидерландия изграждането на зарядна мрежа се извършва от индустрията. „Нищо от това не е финансирано от държавните власти“, изтъква той и добавя, че „всичко е финансирано от частни пазарни участници“.

Модел на партньорство

Никой друг автомобилен производител все още не е последвал примера на Tesla, въпреки че много от тях си партнират с външни компании - и дори с конкуренти - за изграждане на зарядна мрежа.

Най-известната инициатива в Европа е Ionity, консорциум от седем автомобилни производители (BMW, Ford, Hyundai Motor, Daimler/Mercedes-Benz, VW, Audi и Porsche), който изгражда магистрална мрежа за ултрабързи (350 киловата) станции.

В момента Ionity има 400 станции с общо 2400 зарядни пункта, предимно в Северна и Централна Европа. По-рано този месец Ionity заяви, че ще бъде първата отворена мрежа с функцията Plug & Charge, в която превозното средство и неговия абонамент за зареждане се идентифицират автоматично чрез включване към станцията.

Междувременно в САЩ General Motors планира да инвестира 750 милиона долара за изграждане на зарядна мрежа през следващите години, като започва с инсталирането на 40 хил. пункта в шоурумите на съответните дилъри.

Stellantis също наскоро обяви две съвместни инициативи. Проектът Atlante има за цел да създаде мрежа от станции за бързо зареждане (100 до 175 киловата), която използва технология vehicle-to-grid за увеличаване на дела на възобновяемата енергия. Atlante е част от Free2Move eSolutions, съвместно предприятие с NHOA Energy (бившата Engie EPS).

За разлика от Ionity, проектът ще обслужва южноевропейските пазар (Франция, Италия, Испания, Португалия), където зарядните станции са сравнително оскъдни в сравнение със Северна Европа. 

NHOA и Free2Move споделят, че поне 90 процента от мрежата в региона все още не е изградена; Atlante се надява да се сдобие с 15 процента от тези пазари.

Първата станция на Atlante беше открита в средата на октомври в Пиемонт, Италия.

Stellantis също има за цел да създаде друга мрежа от зарядни станции в обекти като кина, търговски центрове и хотели чрез своето партньорство с италианския стартъп TheF. Планирани са повече от 15 хил. бързозарядни станции от по 50 киловата.

Казусът „яйцето или кокошката“

Според експерти ситуацията със зареждането трябва да се подобри значително преди 2030 г.

Планът на ЕС относно зарядните станции представлява директивата от 2014 г. относно инфраструктурата за алтернативни горива, или AFID, която изисква по един заряден пункт за всеки 10 електрически коли.

Но директивата се преразглежда, като общественото обсъждане е отворено до 21 ноември.

В писмо, изпратено до регулаторите миналото лято, ChargeUp призовава за изисквания за оперативна съвместимост, регулации за плащанията и интернационален „е-роуминг“, в допълнение към показатели, които се фокусират върху капацитета за зареждане на съответното превозно средство.

„Ако бъде постигнато всичко това, мисля, че бъдещето на електромобилите и взаимодействието им с инфраструктурата значително ще се подобри спрямо това, с което сме свикнали“, посочва Бедуъл.

Той смята, че продължаващото увеличение на пазарния дял на електромобилите ще помогне за стимулирането на разширяването на инфраструктурата.

„Имате нужда от достатъчно електромобили, за да се стимулират инвестициите в зарядни станции“, смята Бедуъл.