
Красива мозайка с цветни камъни и мотиви като в Голямата базилика откриха археолозите Елена Божинова и Камен Станев при спасителните разкопки в частен имот на ул. „Леонардо да Винчи“ в Пловдив. Преди време Божинова и Станев бяха отбелязали, че на терена има мозайка, но едва днес тя се разкрива пред очите ни в пълната си красота и пълноцветност.
„Разкрихме и измихме мозайката и се сега се виждат мотивите й, които са изцяло геометрични. Добре запазената северна част има бордюри с мотиви от брашлянови листа, следва правоъгълно поле със спираловидни мотиви във вид на възли. В централната част са оформени квадрати с хиксове в кръгове, по края на централното пано има полукръгове и ромбове“, разказват двамата археолози пред PlovdivTime.bg.
В най-източната част пък има мрежовиден орнамент от квадрати, запълнени с различни цветове.
Цялата мозайка е изпълнена в черено и бяло, жълто, червено, тъмнозелено и светлозелено. Особено интересен е светлозеленият камък – епидот, който се е срещал изключително рядко в онези времена. Археолозите смятат, че се е поръчвал специално. Епидот има и в мозайките на Голямата базилика.
Повтаряемостта на мотиви и особено изхползването на този камък кара Елена Божинова и Камен Станев да допускат, че мозайките в частния имот на ул. „Леонардо да Винчи“ и тези в Голямата базилика са изработени от едно и също ателие. Към този момент двамата археолози поставят разкритието си във времевата рамка 5-6 век, но тепърва ще търсят по-точни паралели на мотивите, за да прецизират хипотезата си.
Двамата смятат, че става дума за частна, а не за обществена сграда – най-вероятно приемната на някой от богатите хора в тогавашния Пловдив. Те правят това заключение заради широчината на зидовете на древната сграда. Те са съборени през Средновековието, но северната стена е запазена като траншея. Широчината й е до 60 см, което определя, че това са били малки зидове, не както на обществена постройка със стабилни градежи. Стенописите, които са паднали върху пода с мозайката, също говорят за частния характер на къщата. Те са поставени върху кирпичен градеж, а не върху каменен.
„При всички случаи обаче става дума за гражданин с висок социален статус, след като е могъл да си позволи мозайката, както и да има приемна за гости“, казват археолозите.
Екипът на Божинова и Станев освобождава терена от днес и очаква експертна комисия от Министерство на културата. Двамата смятат, че тя трябва да бъде в един по-разширен състав и да се вземе решение за съдбата на паметника – дали да се експонира на място, или да се демонтира и пренесе в музейна среда.
„В Пловдив вече има сериозна школа с реставратори на мозайки. Тя натрупа сериозен опит около работата си в Голямата базилика, така че демонтажът и реставрацията няма да са проблем. Такъв може да възникне заради времето. Пренасянето на мозайки изисква използването на лепила и смоли, а ще е трудно те да изсъхнат“, смятат двамата.
Затова Елена Божинова и Камен Станев се надяват в комисията от МК да има специалист реставратор, който да постави всички тези проблеми и да се вземе най-адекватното решение за съкровището.
Още от категорията

Разпадът на Балабановата къща открит преди десетилетие, експерти готвят становище от 2021 г.


Акценти

Брутална агресия сред младежи на Слънчев бряг

Тодор Неделев се завръща в Ботев Пловдив






