Поредният министър на вътрешните работи скоро ще напусне поста си, без да проведе дългоочакваната и абсолютно належаща реформа в МВР. Без значение дали Бойко Рашков ще оглави КПКОНПИ  или правителството ще падне,  една от основните реформи , за които партиите в четворната коалиция се бяха споразумели, се провали.

„Реформи в МВР са предприети, извършват се и някои от тях са завършени. Друг е въпросът, че реформи не се извършват за ден, седмица или месец” заяви министър Рашков на брифинг вчера. На него бяха представени състоянието на престъпността и резултатите от противодействието ѝ, справянето с миграционния натиск, материално-техническото обезпечаване на ведомството и законодателните инициативи на МВР.

Разбира се, както винаги успехите преобладаваха, а главният секретар Петър Тодоров оповести данни за намаляване на престъпността през последните 5 месеца.  „Това, което представиха колегите от МВР, е в пълно противоречие и напълно опровергават необективните и злонамерени критики и оценки към МВР”, посочи Рашков.

Но  ответният удар дойде не от опозицията в парламента , а от най- големия полицейски синдикат СФСМВР.  Синдикатите директно уличиха Рашков в лъжа.  „При проведен блиц контрол в ресорната комисия на Народното събрание, Министърът на вътрешните работи представи факти, които не отговарят на истината. За пореден път членовете на СФСМВР и българските граждани бяха подведени относно материалното оборудване, възнагражденията на работещите в МВР и участието на СФСМВР в така наречената, от Министъра на вътрешните работи, реформа. СФСМВР не разбира каква е целта на подобно разпространение на неистини, но винаги е изобличавала спекулациите не само на министрите на вътрешните работи, но и на директорите на някои от специализираните дирекции в Министерството”.

Твърденията на Бойко Рашков действително се разминават с истината. Още по време на консултациите за съставяне на правителство през декември 2021 година Асен Василев – сега вицепремиер и министър на финансите, съобщи, че в министерството има 7000 работещи пенсионери. А коалиционните партньори си стиснаха ръцете за мащабна реформа в системата за сигурност. Коментираното отделяне на дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” и Телефон 112 в отделна агенция, не се е случило. Колкото до пенсионираните служители, според хора от системата към момента се освобождават предимно служители на граждански договори, които изпълняват спомагателни дейности – чистачки, огняри  и пр. В същото време за свободните позиции отново се търсят хора, но тъй като заплати са около 700 лв – желаещи няма.

Пенсионираните полицаи, които по-младите наричат  „хибриди” , тъй като получават едновременно заплата / в пълен размер/ и полагащата им се пенсия, продължават да заемат щатни бройки и то на възлови позиции. „Хибридите” са или лица , работещи по трудово правоотношение /ЛРТП/  или работещи по Закона за МВР. Наличието на голям брой пенсионери в полицейските служби и управления е нож с две остриета. От една страна натоварват бюджета, защото получават едновременно пенсия и заплата. Голяма част от тях са на ръководни длъжности , което означава че пенсиите им са около горния праг, който е 1500 лева, а заплатите също са далеч от минималните. Наред с всички останали , „хибридите” получават коледни бонуси, ковидни добавки , пари за дрехи и всичко , което се полага на останалите служители.  Т.е, един пенсионер получава между 2 и 3 пъти по-високи месечни доходи от полицай на редовна служба, но естествено не върши два пъти повече работа. Общото мнение е , че пенсионерите не си дават много зор, тъй като не е ясно в кой момент реформата ще ги помете, но в същото време запушват  израстването на по-младите полицаи. По тази причина младите не инвестират в подготовка и обучение, защото са наясно , че това е безсмислено да се напъват , докато началникът не навърши 60.

Така хората, които работят на терен намаляват, за сметка на администрацията, която заплашително се разраства.

Абсурдът, който цари в момента в МВР противоречи напълно с философията на ранното пенсиониране, което се полага на служителите на министерството.  Ранното пенсиониране, максималния размер на пенсията и привилегиите, които получават под формата на 20 заплати , са заради тежките отговорности , които служителите на реда носят, докато изпълняват служебните си задължения.  Щом обаче големият процент полицаи предпочитат да работят до 60 години и не считат, че са с изчерпан ресурс, тогава по всяка вероятност законодателят трябва да преразгледа Кодекса за социално осигуряване в частта, която касае сектор „Сигурност”. 

Подобна система, при която служителите на реда получават едновременно пенсии и заплати няма в нито една европейска държава, а едва ли има и аналог в света.

Но министър Рашков очевидно не смята това за проблем.  „Реформата в МВР е приключена на 98%. Не е вярно, че трябва да се съкратят 7000 души, вече са съкратени 2000 души и може би предстои още толкова да се съкратят”. Според Рашков е направено главното - променена е структурата на министерството. Ако има предвид  предприетите кадрови смени, които прави всяка нова власт в министерството и дирекциите, , вероятно е прав. Но в случай, че министърът  има предвид истинска реформа, която да превърне МВР в модерна европейска структура за сигурност, това е все едно да наричаш войната в Украйна – „военна операция”.  

Всъщност този сценарий се повтаря при всяко правителство, което се зарича да реформира системата за сигурност. Обикновено ръководството отчита успешното й приключване, но никой от редовите полицаи не разбира това. 

На 12 юни полицаите отново ще излязат на протест. Защо, след като Реформата е приключила? Може би защото отново не са разбрали.