След като ви разказахме за пловдивчанина Иван Ботев, който преподава в престижен университет вТокио, сега TrafficNews.bg ви среща с друг българин – Йордан Минковски, който преподава в българското неделно училище във Финландия. През последните десетилетия скандинавската държава е неизменно е в челните места според международните изследвания за грамотност PISA. 

Реформата на образователната система на финландците започна преди около 45 години, като основен двигател в плана за икономическото възстановяване на страната. Първите резултати, които показват ефективността й са през 2000 г., когато в  стандартизирания тест на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) сред 15-годишните в повече от 40 страни по света, определят финландските деца като най-добрите читатели в света.

Българско неделно училище “АБВ” е създадено във Финландия  по инициатива на Дружеството на българите “Клуб България”, чийто членове с голям ентусиазъм и любов осъществяват една мечта. През 2011 г. родителски кооператив полага основите на училището с детско клубче „Малчо“. Идеята е всеки родител да участва в заниманията на децата и да ги учи на това, което умее най-добре. През 2012 г., по време на занятията, които се провеждат в Клуба на живущите Кюлямая  в Еспоо, започва постоянно обучение по български език с квалифициран учител. През 2013 г. училището официално е включено от МОН в списъка на българските неделни училища в чужбина. 

 - Здравейте, как се озовахте в българското училище във Финландия?

 - В училището преподавам от създаването му.  Завършил съм Начална педагогика  във Великотърновския университет, а след това съм преподавал в начално училище в града.  След това пристигнах във Финландия.

 - Колко деца се обучават в училището ?

 - Броят на децата се мени всяка година.Последната година завършихме с 30 деца разпределни в две предучилищни групи и 1-4 клас. Радостното е ,че тенденцията е възходяща. Една от причините е и тази, че Финландия стана доста привлекателна страна за живеене и отглеждане на деца, съответно и българите тук се увеличават доста бързо. От друга страна полагаме все повече усилия да растем, да се развиваме и повече българи да узнаят за учулището.

Случвало ми се е родители да търсят помощта на българското училище в много интересна ситуация – когато заведат детето си за лятната ваканция в България и то говори на развален български с връстниците си. Оттам следват подигравки и разочарование за детето. Та, все повече родители осъзнават напоследък необходимостта детето им да пише, чете и комуникира на родния си език.

 - Какъв е принципът на обучение при вас?

 - Училището е регистрирано по закона, който следват неделните училища в чужбина. Преподаваме по учебите програми на МОН . Може да се каже нашите деца учат същите неща които и техните връстници в България.

Естествено тук  сме ограничени от времето и се налага да използваме адаптирани учебници. Най-малките са разделени в две предучилищни групи ,а по големите са разделени в 1,2,3 и 4 клас.

 - Децата забавляват ли се, докато научават нови неща?

 - Стремим се да е така,защото това е и най-добрия варинат да научиш нещо-да се забавляваш, докато го правиш. Това е една от посоките, в които трябва да се подобри образованието ни. Това е една много обширна тема -как да се подобри то. Промяна трябва да има в много аспекти и ние се стремим доколкото е възможно да правим така, че на децата да им е хубаво да идват в училище и да си тръгват с нови знания без да са затормозени.  В работата си винаги е добре да си приятел с учениците-  всяко дете е с различен характер, но ако намери приятел в лицето на учителя, ползата от училището ще е пълна. Все пак училището не е само уроци по учебник. Децата са в среда в която трябва да взимат различни решения и ако имат приятел в лицето на учителя, ще научат житейските уроци по-безболезнено. Дори и сега съм във връзка с мои бивши ученици, за съжаление разпръснати по света, и винаги си спомняме по някоя весела случка в разговорите ни от времетo, прекарано в училище.

 - Всички сме чували за нивото на финландските училища и образователна система. Вие, като преподавател, какви разлики откривате на пръв поглед в двете системи и начини на преподаване?

 - Да, всички знаем за успехите на тукашната система. Но трябва да кажем,че резултатите не са дошли за един ден. Те са резултат от дългогодишна държавна политика на големи инвестиции в образованието- в материална база, методическа подготовка и ред други процеси. Мисля, че това не е заслуга само на правителствата, а и на финландския народ и по-специално финландското семейство. Разбираме все повече, че семейството трябва да има голяма роля във възпитанието на децата, а не това да се оставя да бъде функция на училището. Няма да сгрешим ако кажем, че дисциплината е една от важните предпоставки за успех в училище. Нещо, което е голям проблем в България в момента.

Не съм имал пряко наблюдение върху работата на финландските колеги, но това което знаем е, че те работят много по-свободно, не са притиснати от тежките учебни програми и съдържание. Въобще поне в началния курс натовареността не е голяма, тя е и в нормалните граници и в по-големите класове. Всичко това прави  обучението по-успешно. Естествено приятната обстановка в училищата и отличната техническа база, която развързва ръцете на преподавателите, допринасят за добрите резултати.

 -  До колко е важно за родителите, а и за самите деца да знаят българските традиции, история и език?

 - В двуезичната среда, в която растат тук нашите деца (понякога и триезична, защото тук учат и шведски като втори официален), е много важно те да говорят на родния си език, да знаят историята, да спазват традициите. Всичко това дава самочувствие, чувство за принадлежност към Родината. Нещо, което много наши сънародници, живеещи в чужбина, са загубили с годините. Да не говорим, че така децата запазват връзката със своите роднини, които са в България. Говорейки родния език те никога няма да затворят вратата към България за в бъдеще.

 - Разкажете ни и малко повече за самите деца – те обикновено знаят ли български – да говорят и да пишат – особено децата, родени там; какво знаят за България? Харесва ли им да научават повече за страната?

 - Децата които посещават училището, говорят български. Благодарение на родителите си. Всичко зависи от тях -в началото да запалят българското пламъче в децата и да го запазят. Има деца от смесени бракове-там се срещат деца които не говорят, а някои  и не разбират езика. В крайна сметка това е избор на родителя, макар и не най-правилен. В такива случай препоръчваме децата да посещават клубчето . Там те срещат връстници, създават приятелства, които стимулират говоренето на езика. Има и такива, които могат в някаква степен да пишат, което е радващо. Но едно е сигурно – всичко посещават през лятото България за по-дълъг период и всяко лято научават нещо ново за страната. Виждаме, че научават повече и повече за историческите и природните забележтелности, сами идват и споделят с нас. В училище ние разширяваме тези знания. Чествайки големите празници в училището, се научават да тачат народните традиции и да ги изпълняват с радост и интерес.

 - Как се развива българското училище,какво сте подготвили за децата през идната учебна година? 

 - Първо трябва да изкажа голяма благодарност на всички родители и членове на българското дружество за ентусиазма, показан през годините. Започнало като клуб „Малчо“ преди години и в последствие превърнало се в училище това начинание на българите във Финландия, е голям успех. Благодарение на ръководствата през годините училището се стабилизира и доби все по-голяма популярност. Естествено не бива да се успокояваме с това, а да работим все така  задружно и в бъдеще.

Ще издам и една малка тайна -това лято закупихме първите народни носии за нашите деца. Надяваме се те, в съчетание със знанията, придобити в часа по Бит и култура,  да донесат много приятни моменти в пресъздаването на българските традиции. Планирали сме  мероприятия и с нашите приятели от ART 'N Live Ry на  големите български празници – Коледа, Великден, 3 март, 24 май – децата сами изявяват желание да участват и да пресъздават традициите Очаква ни интересна и ползотворна година. Призоваваме да се включат в нашата дейност и тези, които не са имали тази възможност досега. Всички желаещи да помогнат са добре дошли!

КАК УЧАТ ВЪВ ФИНЛАНДИЯ

  •  93% от финландците завършат средно образование.
  •  66% от учениците се приемат в университетите (най-висок процент в Европа).
  •  Въпреки високите резултати, финландските ученици прекарват най-малко време за учене.
  •  Междучасията в началното училище са цели 75 минути.
  •  Всички деца, умни или не, се обучават в едни и същи класни стаи. Разликата между слаби и силни ученици тук е най-малка в света.
  •  30% от деца получават допълнителна доброволна помощ от учителите -"частните уроци" са забранени.
  •  Рядко се дават домашни, няма класни и контролни, само при завършване на средното образование има стандартизиран тест
  •  Няма елитни или посредствени училища - всички имат еднакво оборудване и пропорционално финансиране.
  •  Държавата гарантира 100% безплатно образование. Това включва обучение, учебници, тетрадки, пособия, храна и транспорт до училище. Всякакво събиране на допълнителни средства от родителите за каквито и да са цели, са забранени.
  •  Всички учители в Финландия трябва да имат магистърска степен, която се субсидира от държавата.
  •  Учителите се подбират от 10%-те най-добри от завършилите.
  •  През 2010 г. 6600 кандидати са се борили за 660 места в начални училища
  •  Учителите сключват само едногодишни договори, с възможност за удължаване. Заплатата им е около 5 000 евро.
  •  Преподавател с 15 години стаж получава 102% от средната заплата на други специалисти с висше образование. Социалният статус на учителите е като на лекар и адвокат.
  •  Учителите прекарват в класните стаи само 4 часа на ден. 2 часа на седмица отдават за професионално си развитие. 

Велимира Андреева