Колко ще плащаме за „Гражданска отговорност”, ако бъде приета застрахователната система „Бонус –малус”, проектът за която е качен за обществено обсъждане на сайта на Комисията за финансов надзор /КФН/?
Според предлаганите промени, първият етап на системата ще започне от 1 януари 2020 г., като ще се отчитат извършените административни нарушения на водачите, заложени за определяне на "Бонус-малус".
Реалното използване на системата трябва да стартира от началото на 2021 година. Тогава влизат в сила разпоредбите, които регулират определянето на "Бонус-малус" класа на водача и собственика на МПС.
Той се определя като се начисляват съответния брой наказателни точки с влизането в сила на всяко наказателно постановление, фиш и присъда за извършените след 1 януари 2020 г. административни нарушения и престъпления. Всяка една наказателна точка води до преминаване с един "бонус-малус" клас в по-негативен.
По-справедлива ли е тази система, коментира пред TrafficNews застрахователният консултант Румен Георгиев.
„Това не е „Бонус- малус” система, защото няма нищо общо със застрахователната статистика, а само с наказателните постановления на КАТ. Застрахователят е изцяло елиминиран. Промените не регулират цената и отношенията между потребителя и търговеца, а регулират безопасността на движението. И това е генералният проблем”, обясни Румен Георгиев.
Той даде пример с минаването на червен светофар или забранен ляв завой, които според закона за движение по пътищата са нарушения, наказващи се с отнемане на точки и глоба. Но за застрахователя тези нарушения нямат никакво значение, ако не са причинени щети, за които той да е платил. Компанията обаче ще трябва да увеличи сумата по „Гражданска отговорност” за този потребител.
„Заплеснали сте се и не сте спазили предимство на зебра, когато на нея е стъпил пешеходец – ще ви отнемат точки, ще платите глоба. Но застрахователя това какво го касае? Да сте ударили човек и компанията да е изплатила обезщетение по застраховката – не. А защо трябва да ви увеличава премията? Вие сте си платили за това, че сте се разсеяли, следващият път ще сте по-внимателен. Защо трябва да плащате повече на застрахователя?”, недоумява консултантът.
За него е абсурдно също, че дори през годината да имате катастрофа с материални щети, според „Бнус-малус” „Гражданската” може да ви излезе по-евтино, отколкото ако сте минали два пъти на червено или сте настъпили пешеходна пътека.
„Имаш тежко ПТП, при което си виновен и си причинил щета за 100 000 лева на колата на другия. Имаш акт за това. Застрахователят е платил достатъчно, но по административното наказателно постановление отнетите ти точки са по-малко. И затова за изчисляването на цената на застраховката попадаш в по-благоприятната група. Така Гражданската ти няма да се увеличи с 400%. А оня, дето е минал на пешеходна пътека, но няма щети, ще плаща с 400% повече.
Затова застраховката не може да се изчислява само на база на административни нарушения. Актовете по закон са едно – отнемат се точки, налагат се глоби, но те не могат да определят цената на „Гражданската”. Задължително трябва да се взема предвид и статистиката на застрахователите. Но тъй като тя няма никакво значение в проекта, просто хората ще плащат неправомерно по-висока цена”, категоричен е консултантът.
Така излиза, че за всяко нарушение ще бъдем наказвани по три пъти – един път с отнемане на точки, втори път – с глоба и трети път – с по-скъпа застраховка.
Румен Георгиев коментира като абсурдно и предложението да се изисква вписването на всички водачи, които ще управляват моторно превозно средство - собственост на фирма, в застрахователната полица по "Гражданска отговорност".
Фирмите, които имат автомобил, трябва да декларират поименно кои са хората, имащи право да го карат. А ако не го направят, носят отговорност за административно нарушение.
Изключение се прави за линейки, превозни средства със специален режим на движение, собственост на МВР, автоинструктори и фирми, които са внедрили сертификат ИСО 39001 за качество на пътна безопасност.
Сега служебните автомобили се следят от НАП, като се облагат с т. нар. „данък уикенд”, ако се карат извън работно време или съпругата на шефа ползва колата.
„Но това какво общо има това със застрахователната статистика? ”, чуди се Георгиев.
Според него, ако се приеме "Бонус-малус" в сегашния му вид, ефектът ще е, че катаджиите ще ни дебнат на всяка пресечка. „И за да не ви пишат актове, „бонбоните”, които давате на катаджиите, ще се увеличат. Защото цената на Гражданската ви отговорност ще зависи от фишовете и актовете, които те ви напишат, а не от щетите, които сте направили”, заключи Румен Георгиев.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри