Единната система за спешни повиквания 112 е пред разпад. Това признаха пред bTV източници от МВР.

Телефонът от месеци блокира и тогава операторите са принудени да записват сигналите на ръка и да диктуват информацията на отговорните служби по стационарен телефон

Диспечери от 112 признаха пред bTV, че от няколко месеца софтуерът не работи нормално, обработването на повикванията се бави, а през това време на опашка чакат хора, чийто живот може да е застрашен в момента.

През лятото МВР призна, че е има срив в системата се преминава към план Б.

„План Б означава, че в момента софтуерът на системата не работи, ние не виждаме откъде се обаждат хората, не можем да ги локализираме, не можем да изградим съответната конферентна връзка със съответната служба, става една опашка от чакащи обаждания имало е случаи да чакат над 1 час, за да им се вдигне телефона”, разказа бивш диспечер

Жената, с която разговаряме, до скоро работи като оператор на 112. Не иска да показва лицето си. Разказва, че в идеални условия, когато получава обаждане, операторът вижда откъде идва повикването, както и телефонния номер. Докато уточнява инцидента записва на електронна бланка информацията и моментално я изпраща към службите. Проблеми обаче има всяка седмица.

„Адресът от един инцидент го прехвърля на друг инцидент. Ако не внимаваш много, нещата стават изключително неприятни”, разказа бившият диспечер.

Според нашия източник напоследък 112 функционира по три начина – работи всичко, работи нещо и не работи нищо, освен стационарни телефони.

Когато софтуерът изобщо не работи, операторите пишат на хвърчащи листа. Координаторите ги събират на купчини – за Спешната помощ, полицията, пожарната и общината, разказва нашият източник.

В началото на миналата година МВР обявява обществена поръчка за следгаранционно обслужване на 112 в срок от 2 години. Стойността е над 3 милиона лева. Печели фирмата, която е поддържала системата и до момента. Но компанията твърди, че министерството така и не подписало договор с тях.