След сърдечните заболявания, ракът е втората най-често срещана причина за смърт в САЩ. Всички видове рак обяснено най-просто са резултат от увреждане или генетична мутация на нашата ДНК. Той постепенно заразява всяка клетка, до която стигне и в последствие покосява целия организъм, обяснява Bussines Insider, цитиран от Fakti.bg.

Знаем, че вдишването на определени субстанции, консумацията на дадени храни и дори използването на някои видове пластмаса увеличава риска от развитието на смъртоносната болест. Тук сме включили най-опасните и добре познати канцерогени, за които учените са доказали, че със сигурност водят до рак.

1. Захар

Изследователите отдавна твърдят, че консумацията на прекалено много захар е изключително опасна. Тя не само води до диабет, но и увеличава значително риска от заболяване от рак, като активно уврежда клетките. Нови проучвания показват, че захарта дори играе ролята на гориво за тумора. Той се храни с нея.

2. Преработени храни

Всяка храна, която идва в найлонова опаковка и е индустриално пакетирана, е създадена, за да издържи дълги месеци без да се развали, но и също така увеличава риска от заболяване от рак. Учените обаче не са сигурни на какво точно се дължи това - на консервантите или на найлоновата опаковка, или и на комбинация от двете. Те допускат, че може да става въпрос и за трети скрит фактор.

3. Тютюнопушенето

Въпреки че тютюневата индустрия се опитва да покрие това, ние знаем, че тютюневият дим съдържа поне 70 химикала, причиняващи рак. И не само пушачите страдат от това. Хората, които вдишват цигарен дим, издишан от други, също развиват смъртоносни форми на рак. При пасивните пушачи рискът от заболяване се увеличава с 20-30%. Онези, които дъвчат тютюн, също са застрашени.

4. Пушенето на електронни цигари

Въпреки че е сравнително ново занимание, пушенето на електронна цигара вече е изследвано и експертите са установили, че този вид пушачи са изложени на риск от развитие на рак на белите дробове и пикочния мехур. Изследователите смятат, че това се дължи на факта, че електронните цигари причиняват възпаления в устната кухина и дробовете, а те водят до още по-сериозни заболявания.

5. Тенът и излагането на слънце без защита

Според Фондацията за рак на кожата, хората, които използват солариуми преди 35-годишна възраст, увеличават възможността от развитие на меланома със 75%. Дори обикновеното показване на слънце е опасно, затова използването на слънцезащитни кремове и стоенето на сянка през лятото е добра идея, ако стоите на слънце повече от 15 минути.

6. Токсични химикали на работа

Някои хора използват опасни и вредни химикали всеки ден, без да подозират, че рискуват развитие на тумор. Професии, които крият опасности, са: художници; производствени работници; коафьори, работещи с бои за коса; маникюристи и др.

7. Нощната смяна

Учените смятат, че хората, които работят през нощта и по дълги часове в тъмнина, объркват биологичния часовник на тялото си и по-специално времето, в което то трябва да е в покой, а това води до сериозни последици за здравето.

8. Арсен

Арсенът, който е естествена част от обвивката на Земята, е токсично вещество. Световната здравна организация предава, че минимум 140 милиона човека от 50 държави по света пият вода, силно замърсена с арсен. Арсенът е един от агентите в тютюна, които причиняват рак.

9. Печено на открит огън месо

Барбекюто може да е вкусно, но се оказва опасно. Когато месото се пече върху открит огън на високи температури, мазнината и течностите, които излизат от него, отиват в огъня, който пък ги преобразува в опасни химикали и ги връща обратно в месото чрез пламъците и топлината. Учените са открили, че въпросните химикали увреждат ДНК-то и съответно водят до образуване на тумори.

10. Въглища

Миньорите от години отчитат по-високи нива на заболяване от рак на белите дробове, пикочния мехур и стомаха. Съществуват неоспорими доказателства, че миньорите, които продължително вдишват прах от въглищата, развиват различни форми на рак.

11. Алкохол

Честата и огромна консумация на алкохол също е фактор за образуване на ракови формации, включително рак на гърлото, черния дроб, стомаха и др. Проучванията показват плашещи резултати: 1 от 4 случая на рак са причинени от прекомерна консумация на алкохол.

12. Дизелови изпарения

Дизеловото гориво съдържа повече от 30 компонента, които са доказани канцерогени.

13. Солени сушени меса и консервирани храни

Сушените и солени меса, както и риба, съдържат високи нива на нитрати, които са добре познати канцерогени от доста време. Прекомерната консумация на консервирани храни повишава риска от рак на стомаха.

14. Нефтодобив

Опасните химикали, използвани при извличане на нефт, се разпръскват във въздуха и водата и замърсяват околната среда. Такива химикали са бензол и формалдехид.

15. Преработени меса като шунка, бекон, наденици

Месото при такива колбаси се обработва силно чрез изсушаване, осоляване, опушване и т.н. Рискът от заболяване от рак при честа консумация на подобни продукти се увеличава с 9-18%. При жените се увеличава риска от развиване на рак на гърдата, а при мъжете - на стомаха.

16. Азбест

Азбестът, който в миналото се е използвал като изолационен материал, е причинител на рак на белите дробове. Това е довело и до забрана за използването му.

17. Глифозат - често използван пестицид

Няколко различни проучвания показват, че един от най-често използваните пестициди в Щатите - Глифозат, води до образуване на неходжкинов лимфом при фермерите и градинарите.

18. Дървесен прах

Работниците в цехове и фабрики за обработка на дърво заболяват по-често от рак на синусите от обикновения човек.

19. Противозачатъчните и естрогеновата терапия

Прекалените количества естроген в тялото повишава риска от развитие на рак на гърдата, на шийката на матката, на яйчниците и др.

20. Вируси

Някои видове вируси непряко повишават риска от развитие на тумори. Това се дължи на факта, че вирусите предизвикват генетични промени, които провокират заболяването.

21. Семейството ви

Някои ракови заболявания се предават наследствено. Генетичните мутации играят ключова роля в 5-10% от случаите. Такъв вид рак е например ракът на гърдата.

22. Наднормено тегло

Излишните килограми отдавна са доказан причинител на рак на стомаха, ректума, панкреаса, бъбреците и редица други.

23. Формалдехид

От години се знае, че формалдехидът води до ракови образувания в дихателната система. Този консервиращ агент се използва в строителството и в някои лепила.

24. Имплантите

Поставянето на чужди обекти в тялото като силиконовите импланти в гърдите, както и други метални и керамични предмети, водят до заболяване от тумор.

25. Замърсяването на въздуха

Смогът и частиците в него са изключително опасни за телата ни.

26. Места, на които са се случили бедствия

Статистиката посочва, че повече от 14 750 пожарникари, полицаи, служители и деца, живели и работили в Манхатън по време на падането на кулите близнаци на 11 септември са развили някаква форма на рак заради вдишвания в последствие въздух. Същото е сполетяло и жертвите на Чернобил, но в различни размери.

27. Силициев диоксид

Това е естествен минерал, открит в пясъка, камъните и бетона. Когато строителните работници вдишат от това вещество, това повишава риска от образуване на рак на белите дробове.

28. Радиация

Високите дози радиация неимоверно водят до ужасни заболявания, най-често рак. Учените казват, че няма праг на радиацията, който да е напълно безопасен. Дори и в най-малките дози радиацията е опасна за човека.

29. Хронични възпаления

Дълготрайните хронични заболявания променят и увреждат ДНК, съответно повишават риска от тумори.

30. Някои пластмасови изделия

Честата употреба на някои пластмасови изделия доказано води до поява на рак на простатата и рак на гърдата.

31. Полови контакти

Човешкият папилома вирус се предава най-вече по полов път, а той е основният причинител на рак на шийката на матката, както и други видове рак. Лекарите препоръчват ваксината срещу него, защото дори и кондомите не защитават на 100%.

32. Целувка

Чрез целувка се предават опасни заради като мононуклеоза и херпес, а те в някои случай могат да доведат до още по-опасни заболявания.

33. Твърде горещи напитки, които изгарят езика

Медиците са установили, че подобни горещи напитки крият риск от заболяване от рак на гърлото. Експертите оценяват този риск на 90%, ако пиете по 2 чаши ужасно горещ чай на ден.

34. Акриламид

Потъмняването на някои храни при готвене образува химически компонент, наречен акриламид. Той се получава напълно естествено при термичната обработка. В малки дози е безвреден, но в големи дози той дори може да причини опасния тумор.

Докато е вярно, че това, което ядем; местата, на които ходим и въздухът, който дишаме, увеличават риска от образуване на ракови клетки, важно е да запомним, че не всичко е изследвано в тази област, а експертите все още търсят ефективно лечение срещу коварната болест.