Германски и британски биолози дешифрираха генома на вируса на херпес симплекс, който се оказа много по-сложен, отколкото се смяташе досега. Резултатите са публикувани в списанието Nature Communications.

Херпес симплекс вирус тип 1 (HSV-1) е може би най-разпространеният вирус сред хората. Според различни източници от 60 до 95 процента от цялото възрастно население на света са заразени с вируса на HSV-1.

При поглъщане, вирусът на херпес симплекс остава там до края на живота си. Той може да не се появи дълго време и да стане активен само при специални обстоятелства, като слаба имунна система, хипотермия, нервен стрес и някои други.

При повечето хора, HSV-1 се проявява под формата на мехурчета, придружени от неприятен сърбеж по устните или под носа. Но в някои случаи, инфекциите, свързани с този вирус, могат да имат сериозни последици. Например HSV-1 може да причини херпетичен енцефалит, което често води до необратимо увреждане на мозъка или животозастрашаваща пневмония при пациенти в интензивни отделения.

Досега учените предполагаха, че геномът на вируса HSV-1 не е толкова сложен и има около 80 така наречени отворени рамки за четене (ORFs) - нуклеотидни последователности в ДНК, които потенциално могат да кодират протеин.

Резултатите от ново проучване, проведено от германски и британски генетици, показаха, че има много повече, а именно 284. Това увеличение на броя на ORF се дължи на факта, че учените успяха да идентифицират стотици нови вирусни транскрипти - РНК молекули, получени в резултат на транскрипция.

"Новите резултати сега ни позволяват да изучаваме отделни гени на вируса много по-подробно от преди", са думите на ръководителя на проучването.

За да направят всички данни лесно достъпни за възприятие, авторите разработиха специална програма за визуализация, способна да показва резултати на всяко ниво - от пълния геном до разделителната способност на един нуклеотид.

Получените данни са важни не само за по-добро изследване на самия вирус. Според изследователите, те ще имат специфично практическо приложение: например за разработването на онколитични вируси, базирани на HSV-1. Това са вируси, които се използват при имунологичното лечение на някои онкологични заболявания, като злокачествен меланом. Тази област на онкологията се нарича вирусотерапия.

Снимка: Fotolia