Първият в страната Контактен център за подкрепа на населението във връзка с последиците от пандемията при Секретариата на Областния съвет на БЧК-Пловдив отвори телефонните си линии преди по-малко от месец. За този период от време услугата вече е разпознаваема, а много хора от Пловдивско и страната търсят безрезервната консултация на психолозите и психиатрите доброволци на БЧК. Те разполагат с 10 линии, които се обслужват от 13 специалисти. Това разказа пред TrafficNews Биляна Караджова- психолог и координатор на Контактния център.  

Повечето ни обаждания са свързани с тревожността у гражданите, която пандемията наслагва. Пример са хората, преболедували Covid-19, които са развили страх, че болестта може да се възвърне отново. Други пък са развили страх за здравето и живота на своите близки. Случвало ни се е към нас да се обръщат хора, защото изпитват силна симптоматика, която припознават със тази на Covid-19. Такива, които получават паник атаки”, споделя Караджова. 

Тя разказва още, че понякога се налага да извършват няколко консултации с продължителност между 40 и 50 минути, а на един човек се полагат по 3 или 4 такива. В някои случаи те препращат клиента за среща с личен лекар или с друг специалист. Освен това Центъра в Пловдив разполагат с виртуална и физическа стая, за моменти, в които ситуацията изисква подобна среща.  

Понякога хората се притесняват да разкрият проблемите, дори имената си. Случва се да се обаждат, за да потърсят информация за вируса, но с течение на разговора се оказва, че имат нужда и да споделят свои чувства и притеснения. С нас се свързват също по различни теми от Covid-19, ние разбира се, не отказваме психологическа подкрепа”, коментира координаторът на Центъра.  

Пандемията определено е разклатила здравите основи на хората, споделя тя. Освен борбата с тревожността, често се среща потребители на услугата да търсят простички съвети по теми, които при други обстоятелства не биха ги затруднили.  

Самото мислене заедно с психолога, довежда и до взимането на решение. Специалистът го извежда по един логичен начин, изчистват се ирационалните страхове и фактори, които в действителност не съществуват. Това са неща, които довеждат до успокояване — включваме мислещата част, изключваме емоционалната. Един разговор не е матрица и не дава готови отговори, но е пътят, по който човек усеща себе си”, разказва специалистът. 

Всички фактори около пандемията се отразяват на човека — неустановеността за това под каква форма ще продължи животът напред, противоречивата информация. Много е важно информацията да се взима само от официални сайтове на институции и медии. Дори имаше бум на обаждания за ваксинацията. Питаха дали да се ваксинират или не, но ние не можем да вземем решение вместо човека. Има твърде много индивидуалности и специфики, които е най-добре да бъдат наблюдавани от личните лекари, затова ги препращаме към тях”, коментира Биляна Караджова.  

Не се наблюдава паника у хората, които вече са получили първа доза от спряната ваксина на АстраЗенека, коментира тя. Оказва се, че има само изолирани случаи на хора, които са изпитвали смущения. След работа със специалист излиза, че повечето от тях по-скоро имат притеснения заради непрестанния поток от новини, които ги заливат. А при подобни случаи, психолозите съветват да се ограничи гледането и четенето на новини.   

“Хората, които са по-податливи  и чувствителни са първите, които реагират на новините. Ако забележат нещо подобно, трябва да редуцират информационния поток. Това е и ангажимент на цялото общество да се грижим един за друг, а не само да се търси моментен ефект”, категорична е Караджова.  

Координаторът на Контактният център на БЧК споделя, че всеки, който изпитва нуждата да поговори с някого, може да се обади на техният действащ номер за цялата страна:  
Тел.:0800 11466  

“Всеки случай е много индивидуален. Личността е различна— така и начинът да й се помогне. Затова е създаден Контактния център, затова и едни хора, помагат на други хора!”, категорична е Биляна Караджова.