България е на първо място в Европейския съюз по ръст в продажбите на нови автомобили за първите девет месеца от годината. Според статистиката на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА), въпреки оскъпяването с над 10%, страната ни е продала най-много автомобили от януари до октомври, спрямо същия период миналата година.

В Пловдив регистрираните нови автомобили от началото на годината до края на месец септември са общо 3033, показва справка на МВР. Интересно впечатление прави, че в местния КАТ са регистрирани 5 чисто нови електромобила "Тесла" и още 10, които не са закупени от официално представителство като нови, тоест общо 15 пловдивчани са подкарали автомобилите на Илън Мъск през 2022 година.

През септември месец продажбите на нови автомобили на българския пазар са нараснали с 46,4%, което също отрежда първо място в ЕС. Това е втори пореден месец на ръст на годишна база у нас, въпреки че продадените обеми са най-ниските от февруари насам. В Пловдив регистрираните нови автомобили за септември са 247.

Сумата, която най-често е склонен да даде българинът за нова кола е от 23 000 до 56 000 лева. Това става ясно от данните на МВР за регистрациите на автомобили от началото на годината до октомври в национален мащаб.

Според вътрешното министерство 21 854 са автомобилите с първоначална регистрация за този период, което означава, че са купени нови. Според статистиката на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) продажбите в България са били 21 975, като прави впечатление, че има известно разминаване в данните. Най-вероятната причина е, че има автомобили, които са били купени у нас, но след това са регистрирани в други държави.

Първото място по продажби на леки коли през тази година си оспорват „Тойота” и „Дачия”. Японската марка е с чувствителна преднина с продадени 3008 автомобила, докато румънците са с 1955. Трети са „Шкода” с 1823, следвани от „Фолксваген” и „Рено” съответно с 1716 и 1691 бройки. В Пловдив класацията е почти идентична, като лидер е "Тойота", следвани от "Дачия". Следващите позиции си поделят "Рено" и "Фолксваген".

При отделните модели двете компании също се надпреварват за лидерството. Два от моделите на японския концерн засега държат първенство с 1640 бройки, чиято базова цена се движи от 40 250 до 56 480 лева. Румънците са на второ място също с два модела, от които са продадени 1194 бройки с базова цена от 22 990 до 34 820 лв.

Най-продаваният модел в България за септември е на „Ситроен”, чиято цена започва от 31 307 лева.

Интересно е, че най-продаваният автомобил в Европа през тази година, е модел на френската марка „Пежо”, който дори не попада в топ 10 у нас, макар концернът да има общо 1210 пласирани бройки в България за първите 9 месеца от годината.

Друга интересна статистика е, че автомобилите с марка „Рено”, които са сред най-предпочитаните у нас, за първи път от години насам не са сред най-продаваните модели на нито един европейски пазар.

През септември се наблюдава свиване на продажбите у нас. През миналия месец общо продадените нови автомобили от всички модели са 2420. За сравнение през юли и август бройките са съответно 3222 и 2892.

Причината за спада от септември е единствено в недостига на коли. Сроковете за доставка вече са над 6 месеца.

Повечето представителства у нас очакват и индексация на цените заради намаляващото производство и липсата на материали, което допълнително забавя продажбите.

Така поръчваш кола на една цена, чакаш половин година, за да пристигне, но на финала тя е в България с променена, вече по-висока цена.