Тръбата от 6 метра за 1 млн. лева, за която по-рано премиерът Кирил Петков говори, е сложена на пътя Асеновград – Кърджали по време на ремонта на пътя. Това заяви финансовият министър Асен Василев на брифинга в отговор на Гроздан Караджов за сумите, които трябва да се платят към строителните фирми.

Гроздан Караджов: Систематично се потъпкваха принципите и правилата в коалициятаВсеки от партньорите трябва да уважава останалите, подчерта регионалният министър в оставка

По думите на Василев в документацията на ремонта на пътя са заложени 1 млн. лева за ВиК конструкции, но в целия път има единствено 5 метра и 60 сантиметра тръба, която минавала под мост на пътя и чешмичката до него.

Това бе един от примерите, който бе даден от финансовия министър за злоупотреби с договорите за текущи ремонти. Общо възлаганията по тези договори са 1000, на обща стойност 3,4 млрд. лева, от които 2,4 млрд. лева са за строителни дейности.  Стойностите на договорите са били 758 млн. лева, като по закон максимално допустимите разходи са до 50% от сумата. С други думи тази сума е била надхвърлена два пъти.

79% от разходите по тях са за основни ремонти и реконструкции, които обаче са направени като текущи. На практика те са били извършени без инвестиционни проекти, без разрешения за строеж, строителен надзор и гаранция.

„Всички тези разходи са направени без обществени поръчки и строителни книжа. Тези отсечки са незаконни строежи, по смисъла на ЗУТ, както и неправомерна държавна помощ, която е дадена по неконкурентен принцип. За всичко това ще сигнализираме прокуратурата”, заяви Асен Василев.

Освен примера за пътя Асеновград – Кърджали, вицепремиерът даде такива и с други обекти в Пловдивска област. Така на пътя Югово – Лъки за 45 млн. лева, строителството е започнало на  28 август 2020 година,  а проектирането е направено  на 5  ноември 2020 година.

 „Явно някой е ползвал машина на времето, да направи проекта, а след това да се върне с три месеца  назад и да даде проекта”, каза Василев. Той посочи, че има още 7 такива случая.

За АМ „Тракия” пък са дадени 40 хил. часа проектантски труд за 62 дни. Това означавало, че 82 проектанти нон-стоп  са работили как да бъде направен ремонта на магистралата, за да се оправдаят 1 млн. лева.

Имало и драстична разлика в цените на ремонтите в различните части на страната. Така е имало първокласни пътища, които се ремонтират за 1,9 млн. лева на километър в Ямбол, а в Ловеч е бил най-евтиният – 112 хил. лева на км. По тези договори са се ремонтирали и общинска пътна мрежа, което също било незаконно, така е правен път в Пазарджик за 2,9 млн. лева на километър.

Асен Василев заяви, че ДНСК започва да обхожда всички пътища, за да види какво е свършено по тях, както и за качеството и безопасността по тях. Те ще направят доклади какво реално се е свършило. АДФИ пък влиза във всичките тези възлагания, за да се види къде има заобикаляне на обществени поръчки, , недобри финансови практики и измами.  

„Ако въпросните пътища отговарят на изискванията,  ще се приеме специален закон, тези пътища  да са търпими. Ще се уреди гаранцията и поддръжката занапред. Плащанията по тях пък ще бъде само по тази част, която би представлявала незаконно облагодетелстване на държавата, ако не бъде платена”, заяви финансовият министър.