Колко паркинги и паркоместа са изградени в Пловдив за последните три години? Ако питате градските власти те са хиляди, но ако питате шофьорите – те може дори да се намалели.
За последните три години единствените инвестиции в места за паркиране се правят от районните кметове и тук-таме през договора на Община Пловдив за асфалтиране. Райкметовете и градските власти се хвалят с нови паркоместа, но всъщност в голямата си част това е обновяване на паркинги и предблокови пространства, които и досега са били ползвани за това. Разликата вероятно е в някое друго място, обособено при организацията на въпросните зони.
На последната сесия се проведе дълъг дебат относно местата за инвалиди и електромобилите в Синя зона – как те трябва да паркират, колко места да имат, както и за колко време да бъде безплатно.
От началото на мандата съществен дебат за организацията за паркиране няма, освен временни подхвърляния на зам.-кмета по транспорт Тодор Чонов, че Общината активно работи по своите програми – зелени зони из целия град, зони с ниски емисии и изграждане на буферни паркинги и многоетажни такива.Де факто това се говори от 3 години, де юре – нищо не се прави.
Политиката на Община Пловдив отново де факто трябва да бъде насочена в две направления – въвеждане на ред в паркирането в кварталите и периферията, както и ограничаване на колите в централна градска част, НО с алтернативни възможности за хората и шофьорите. С други думи всяка една забрана или ограничение, трябва да върви с нова възможност за паркиране или предвижване. Де юре досега се въвеждат единствено рестрикции, без никаква алтернативи в спирането и паркирането.
Синя и Зелена зона
В момента действията на Община Пловдив се насочени единствено в това да разширява и разширява Синя зона. Хвърлянето на някои улици в обхвата за платено паркиране, обаче понякога създава хаос в цели карета. Такъв бе случая с ул. „Генерал Данаил Николаев”, която за дни бе в Синя зона, а след напрежение сред живеещите на улицата и в съседните такива, тя отново се върната в стария режим. На последната сесия бяха вкарани още 9 улици в обхвата, като със сигурност подобен проблем ще назрее и на ул. „Сава Муткуров”. Там всички автомобили ще се пренасочат към съседните улици и е въпрос на време напрежението да ескалира.
В същото време Община Пловдив направи т.нар. временен паркинг на ул. „4 януари” , като нахвърля чакъл и пясък на имота, отреден за многоетажен паркинг. Там недостигът на паркоместа е осезаем и редица адвокати и заети в зоната ползват паркинга. В този му вид обаче той представлява едно огромно кално петно, нещо срещу което уж се бори друг зам.-кмет на Пловдив – Анести Тимчев.
Още с встъпването си Тодор Чонов представи програмата си за „Зелена зона” - огромно пространство от регламентирано паркиране във всички квартали на Пловдив. Идеята бе в него да се плаща по-ниска такса за престои, а живеещите да могат да спират там срещу талон безплатно. За 3 години това така и не доби някаква идейна рамка, пък камо ли проект за наредба. Оправданието на властите е, че навсякъде първо трябва да се въведе еднопосочно движение, в съответствие с Генералния план за организация на движението. Едва след това, подобна зона може да бъде въведена. Така с малки стъпки през няколко месеца се въвеждат нови еднопосочни улици, а прокламираната „Зелена зона” сигурно се отдалечава към следващия мандат.
Паркингите
В този мандат бе открит първия многоетажен паркинг в район „Западен”, чието строителство започна преди встъпването на Зико като кмет. Видно е обаче, че Община Пловдив няма никакво намерение да строи нови такива.
Многоетажният паркинг на ул. „4 януари” уж се препроектира, но вече втора година, така и Общината няма готово задание. Още повече, че той е обвързан с пробива под Водната палата. Зико категорично отхвърли възможността да се построи многоетажен паркинг на ул. „Любен Каравелов”. Според кмета там има мол със стотици паркоместа и няма смисъл от такъв паркинг. Другият проект в „Тракия” до училище „Димитър Талев” също е бутнат във фризера.
Преди година кмета Здравко Димитров заяви, че има интерес от частни инвеститори да изградят многоетажните паркинги на концесия. До този момент обаче няма никакви стъпки относно това подхвърляне на градоначалника.
Буферните паркинги също бяха нещо, което бе споменавано многократно. Такива трябваше да се изградят на основните входно-изходни артерии – Голямоконарско шосе, Кукленско шосе, Асеновградско шосе, както и на бул. „6 септември” на кръстовището с „Източен”. Нито един от тези проекти не бе стартирано дори на идейна фаза. Въпросните паркинги обаче са пряко свързани и с градския транспорт. Видимо той не само, че не се развива, а и има сериозен регрес, както в изпълнението, така и в качеството на услугата. В този смисъл едва ли софийско семейство, идващо на екскурзия в Пловдив, ще остави колата си на паркинга на „Колодрума” и ще тръгне с рейсовете из града.
Със сигурност Община Пловдив не е длъжна да осигурява паркоместа за всеки един автомобил на своите данъкоплатци. Когато хората си купуват жилище или имот, те трябва да са наясно с ограничените пространства за тази цел. Това, което трябва да направят градските власти е да въведат ред и алтернативи. Изграждането на такъв тип съоръжения в централна градска част и в невралгичните места е именно това. Към това трябва да се добавят и стотиците нови жилищни сгради и комплекси, които „бутат” още повече коли в жилищните карета. В момента по закон се изисква за едно жилище да има едно паркомясто. Средната нужда обаче е 150%, или по 1,5 паркоместа на апартамент.
Вместо обаче градските власти да правят нещо с решаването на проблема, бюджетарите залагат двойно повече пари от глоби и санкции. С други думи – без паркоместа ни е по-добре, защото хем не се дават средства, хем и повече коли спират неправилно, а това ни носи пари.