Нестабилната политическа обстановка в България поставят сянка върху някои от най-важните проекти на Пловдив и областта. През последните години бяха реализирани редица проекти, а други бяха започнати с държавна помощ и участие, като и към момента по тях се работи, като ст. „Христо Ботев” и ремонта на Околовръстното шосе.  Макар и стартирали и по тях има редица неизвестни, които новото правителство трябва да реши. Към момента вероятността България да отиде на предсрочни избори е огромна, което означава, че през юли ще избираме новата власт. През тези два месеца се очаква начело на страната да застане служебно правителство, без да има действащ парламент. Обикновено всички служебни кабинети ограничават до минимум харчовете. Ако следващият вот успее да излъчи правителство, то най-вероятно през есента ще бъде конфигурирано и ще има някаква яснота относно проектите, касаещи Пловдив.

Колежа  и Лаута

Кабинетът на Бойко Борисов отпусна 25 млн. лева за ст. Христо Ботев и още 12 млн. за Локомотив.  Строителството на Колежа напредва с всеки изминал ден, като фирмата изпълнител ПИМК работи неуморно на обекта. Все още не се знае докъде ще стигнат средствата от 25 млн. лева. По първоначален план е те да бъдат достатъчни, за да вземе стадионът лиценз за елита на България, но висящи остават останалите 27 млн. лева.

Проектът за ст. „Локомотив” вече бе представен, като в сумата от 12 млн. лева са изграждането на три трибуни, без централния сектор. Това означава, че и към Локо Пловдив трябва допълнителен транш, за да може стадионите да бъдат завършени.

Околовръстното на Пловдив

Ремонтът на обходния път на Пловдив също напредва, като скоро фирмата ще започне новото трасе от кръстовището на Първенец до Пазарджишко шосе. В бюджета на АПИ има и средства от 42 млн. лева за изграждането на новия лъч на Околовръстното, който ще свърже пътя Пловдив – Асеновград със Скоеблева майка и така рингът ще бъде затворен. Поръчката в момента е отворена, като се очаква до месец да бъде избран изпълнител. По всяка вероятност за новия лъч няма да има нужда от допълнителна санкция на изпълнителната власт.

Не така обаче стоят нещата с удвояването на Околовръстното шосе. От АПИ проведоха процедура за проектирането на трасето, като изпълнители бяха избрани за Царцовския надлед и другата част от пътя от АМ „Тракия” до Пазарджишко шосе. Вече две години от агенцията не избират изпълнител, който да проектира удвояването на Околовръстното от 6-ия км на пътя Пловдив – Пазарджик до Асеновградско. Само проектирането ще струва 3 млн. лева, а сумата вероятно ще надхвърли 150 млн. лева. Новата власт трябва именно да вземе решение за този проект.

Летище Пловдив

Повече от година имаше отворена процедура за концесията на Летище Пловдив. Въпреки запитването от страна на няколко консорциума, досега нито една компания не подаде документи. Поради това се стигна до отлагането на процедурата 4 пъти, докато последната не изтече през март, а желаещи пак нямаше.

Макар да се очакваше транспортният министър да удължи отново процедурата това не се случи. Така реално в момента процедура за концесия на пловдивския аеропорт няма. Решението дали да се върви към нова процедура за концесия или да се мисли за друг начин на управлението на летището, ще се вземе пак от новия кабинет.

Другите пловдивски проекти

В началото на 2021-а Община Пловдив пусна няколко обекта към правителството за финансова помощ. Сред тях бе пробивът „Модър-Царевец”, бул. „Хаджи Димитър” и ул. „Царевец”. Средства за тях не бяха осигурени, като се очакваше, че това може да се случи при актуализацията на бюджета.  Поради нестабилната политическа обстановка Община Пловдив ще търси финансиране чрез собствени механизми  - заеми и европрограми за своите проекти.

Голямоконарско шосе, чиято реконструкция е над 50 млн. лева също трудно ще получи държавна помощ, като градската администрация ще вкара проекта в новия програмен период.

Други обекти, за които градската администрация можеше да получи държавна подкрепа – нов мост над река Марица и връзката между „Южен” и „Тракия” вероятно ще бъдат вкарани в големия 100-милионен заем за инфраструктура.

Зико поиска подкрепа за заем за 11 големи проекта за 103 млн. лева, ето обектитеОрганизират обществено обсъждане за поемането на новия дълг