Как се изразходват обществените средства на Община Пловдив и се случва „обновяването на автопарка”? Отговор на този въпрос дава предаването “Glas с Тина Ивайлова по БТВ. Разследването на Тина Ивайлова показва как зам.-кметът Георги Титюков кара служебна кола като лична за 80 000 лева, а шефът на ОП „Паркиране и репатриране” Ненко Калакунов за 65 000 лева.
Титюков не слиза от служебната кола „Шкода Коадиак”, която струва 80 хиляди лева и е по европейски проект: Младежки център - мощен фактор за местното развитие" по програма "Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвими групи". Автомобилът е с 42 екстри. В същото време друг общински служител – Ненко Калакунов със заплата около 2000 лева, твърди, че кола от 65 хиляди лева не е скъпа.
Вижте разследването във видеото:
Кадрите, които ви показваме във видеото са от автопарка на община Пловдив. Виждате микробуса, в който се вози кметът на общината и автомобила от предишния мандат. Показваме ви и колите на зам.-кметовете и общинските служители. Те са на повече от 15 години. Вторият най-скъп автомобил в общината, след наследения от кмета, е този на зам.-кметът по спорт, младежки дейности и социална политика- Георги Титюков. Купен е за 79 999 лева с ДДС и е по европейски проект по програма за намаляване на бедността. По този проект е изграден Младежки център край Гребната база в Пловдив. По програмата за бедност е обявена и обществената поръчка за купуването на автомобила от юли 2021 година. Предметът й е закупуване на лек автомобил 6+1 места за изпълнение на дейностите по проекта. Прави впечатление, че техническите параметри всъщност са отговаряли само за този вид автомобил. Виждаме, че и само една фирма е предложила е предложила въпросния автомобил и той е бил закупен – фирмата е „Еуротек Ауто”.
В документацията за купуването на автомобила е посочено също, че : "Целта на закупуването на един лек автомобил (6+1 места) е да се осигури лесното и безпроблемно придвижване на младежките екипи от Младежки център Пловдив до малките населени места в региона.
Шофира ли се обаче автомобила по предназначение според така зададената цел? От зрителски сигнали разбираме, че зам.-кметът Георги Титюков управлява служебния автомобил за социални услуги, като го ползва като личен постоянно, вече една година. Кадрите, които виждате за заснети от екипа ни в продължение на няколко дни.
Става ясно, че Георги Титюков в работно и неработно време управлява единствено автомобила, закупен по програмата за бедност. Той обаче не вижда проблем, защото е ръководител на проекта.
- Защо ползвате тази като лична?
Георги Титюков: - Какво значи като лична? Аз я ползвам в рамките на града. От тук до Младежкия център, да ползвам я. В новия програмен период беше спечелен нов проект на стойност 2 млн. и 53 хиляди лева. И по него е закупено и моторно превозно средство със средства от Норвегия, Исландия и Лихтенщайн и сме обявили обществена поръчка. За съжаление нямаше нито един кандидат за закупуване на специализирана каравана, с която да се ходи по по-малки населени места. Автомобилът е с теглич, с идеята да може да тегли тази каравана, която ще е като подвижна библиотека, място за срещи.Някъде средата на януари тази година е закупена.
-И още не сте още возили деца?
- Не, няма деца в Младежкия център целевата група е между 15 -29 години. Ходили са до София, до Добрич…До където се наложи, някъде в София да си свършат работа…
-С тази кола?
-Да. С тази кола.
-Предимно вие я карате?
- Предимно аз я карам, не е тайна. В рамките на града говорим. Аз съм ръководител на проекта.
-Кое наложи, да закупите кола с 42 екстри, която не върши работа без каравана? От такъв висок клас?
- Ами, преценили сме… Не знам дали е висок клас.
- В сравнение с другите зам.-кметове, те не карат такива коли? Дори кмета не кара такава кола?
-Ами, това тях може да питате…Няма лични цели. Колата има место домуване - общината, Младежки център, до вкъщи.
- Кой разреши вие да можете да паркирате пред дома ви?
- Всички заповеди ги издава кметът, естествено.
-И той е разрешил, колата така да се паркира?
-Аз съм ръководител на проекта. В качеството на ръководител съм в заповедта да управлявам тази кола.
-Просто Вие си я харесахте тази кола и решихте да я вземете?
-Не, търсихме 6 плюс 1 места.
-Но тя не се ползва по предназначение?
- Абсолютно по предназначение се ползва. Смятаме, че това е най-доброто съотношение цена -качество и сме имали късмет, т.е. ние сме обявили обществена поръчка и който е желаел би могъл да кандидатства.
Само една марка предлага оферта за обществената поръчка и тя предлага автомобил на цена от 79 999 лева с ДДС, като покрива всички 42 екстри, дадени от възложителя в лицето на зам.-кмета Георги Титюков.
По програма автомобилът на зам.-кмета Георги Титюков трябва да извозва екипи от Младежкия център до малки населени места. Става ясно обаче, че тези екипи не пътуват с тази кола.
„Когато е тук в региона пътуваме с другия служебен автомобил, който имаме…“, казва Калина Калинова-временно изпълняваща длъжността директор/ВРИД/ на Младежкия център.
В обществената поръчка за автомобила ясно се вижда, че има 42 технически изисквания от възложителя, или екстри като: минималната мощност да е 200 конски сили, да има навигационна система с осем цветен тъч скрийн дисплей, да има асистент за следене на линията и мултифункционална камера, да има виртуален педал за отваряне на багажника и много други.
Както стана ясно, със заповед на кмета на общината -Георги Титюков има право да паркира служебни автомобил пред дома си. От кадрите ясно се вижда как зам.-кметът крие, че заповедта е съгласувано от него. А това означава, че той я е одобрил и след това я е предоставил на кмета на общината за подпис. Само можем да предположим, кой е възложил да се изготви тази заповед, по този начин.
Разбираме, че преди да бъде закупена, колата управлявана от Георги Титюков, е пусната и друга обществена поръчка, на която той е възложител. Само че, тя е през Кризисен център за жени, жертви на домашно насилие. Поръчката е на стойност 60 хиляди лева, а служебният автомобил, който е трябвало да бъде купен е с 74 екстри. След като разбира обаче за тази обществена поръчка директорката на Кризисния център пуска писмо до комисията, че никога не е имала нужда от такъв служебен автомобил. И така процедурата е прекратена .
От всички тези документи по проектите и обществените поръчки, които са публични в сайта на община Пловдив става ясно, че каквато кола е поискал зам-кметът Георги Титюков като възложител на поръчката, такава е била закупена .
Каквато иска кола, купува и Ненко Калакунов. Той е директор на ОП "Паркиране и репатриране" и управлява "служебен" 5-метров автомобил. Струва 60 000 лева, с мощност над 185 конски сили, лети джанти над 18 цола и дълъг списък с екстри. Ползва го 24/7. Доказват го и нашите кадри, които са заснети от екипа ни в продължение на няколко дни.
Автомобилът му също е закупен с обществена поръчка. Съвпаденията не свършват дотук. Единствената оферта отново е от същата фирма, която предлага на Титюков автомобила, с поисканите от него технически изисквания и цена. Сега фирмата предлага оферта и на другия възложител -Ненко Калакунов , като отново са спазени параметрите и цената ,които той иска.
На 10 август от ОП "Паркиране и репатриране" са пуснали въпросната поръчка, която е с прогнозна цена от 58 000 лева с ДДС. Освен изброените изисквания към автомобила, той трябва е употребяван, като първата му регистрация да не е по-рано от 1 юни 2019 година. Колата отговаря 1:1 на условията на поръчката, като освен екстрите, нейната първа регистрация е на 26 юни 2019 година. От фирмата обаче са имали един малък пропуск – не са прикачили снимки на автомобила, както е по заданието на Община Пловдив. Така процедурата се прекратява.
На 27 септември директорът на предприятието Ненко Калакунов, който е и възложител, пуска нова поръчка. Този път обаче не е с публично състезание, а с директно договаряне към същата фирма. В мотивите се пише, че предходната поръчка е била прекратена, тъй като офертите не са отговаряли на изискванията. Възложителят обаче смята, че има основание да престъпи към директно договаряне и така пуска инхаус процедурата. Очаквано фирмата предлага същият автомобил , а на 2 октомври 2022 година се сключва договора за доставка на автомобила за 58 000 лева с ДДС.
„Това е работен автомобил. Колко цола са джантите, колко коня е автомобила, не е лично мой избор. Има назначена комисия , опитахме се да се включим в някакъв бюджет. Много трудно се намират такива автомобили и цената е все по-висока. Това е нормален автомобил, нито е някаква сериозна, марка, нито е нещо..“, казва Ненко Калакунов.
От документа на обществената поръчка обаче, ясно се вижда, че възложителят Ненко Калакунов посочва в техническата спецификация на автомобила, за минимални изисквания следните параметри: Автомобилът да не е по-малко от 185 конски сили, да е с лети джанти , не по-малко от 18 цола, да има подгряване на всички седалки и още един лист с екстри.
Третият, който може да влезе в клуба на общинските ръководители в Пловдив с луксозни служебни коли, е управителят на Комплексен онкологичен център д-р Тихомир Дерменджиев. Той е получи разрешение от Общинския съвет да си закупи служебна кола 55 000 лева "втора ръка". Притеснителното в случая е , че е възможно "старите и амортизираните" автомобили ще бъдат прехвърлени за превоз на кръв и кръвна плазма за пациентите.
Дали този автомобил ще бъде закупен, предстои да разберем.
Кметът на община Пловдив-Здравко Димитров обеща да назначи проверка по предназначение ли се ползват тези скъпи служебни автомобили.
„Не е приятно и не е редно, не е редно. Ще ги проверя всички, и ОП-тата, и общинските предприятия…“, категоричен е кметът на Пловдив.
Още от категорията
Президентът: Хищници се възползват от служебното правителство