Агенция „Пътна инфраструктура” подписа договор с „Пътпроект” ЕООД за проектиране на основната част от Околовръстното шосе на Пловдив – от Пазарджишко шосе до Асеновградско. Това се случва две години, след като от АПИ пуснаха обществена поръчка и година, след като фирмата бе избрана за позицията.

Това  е третият договор, който се подписва за проектирането, като той е и най-внушителният. Предишните два са за Царацовският надлез с „Рутекс” ООД за 442 хил. лева и за частта от Пазарджишко шосе до АМ „Тракия” за 303 хил. лева с „Пътпроект 2000”.

Третият договор е най-голям  за 3,2 млн. лева с ДДС и включва 14-километровата зона от Пазарджишко шосе до пътя Пловдив – Асеновград. В него са и всички кръстовища, като повечето от тях ще бъдат на две нива.

От фирмата са дали 150 календарни дни за проектиране, но тези срокове са условни, тъй като в тях не се броят дните, когато проектите се съгласуват или чакат за становище. В най-добрия случай след година Пловдив може да има готов проект за удвояването на обходния си път. Предишните два договора бяха подписани в началото на 2021 година, а в момента са на идейна фаза, макар сроковете там да бяха още по-къси.

Проектантите ще се сблъскат с няколко предизвикателства, които техните предшественици не успяха да преодолеят.  Още през 2014 година АПИ подписа договор с „Трафик консулт” за удвояването, но проектът не бе приет, а освен това имаше и обжалване на екологичната оценка.  Тогава еколози смятаха, че разширяването на пътя би вдигнало риска за смъртност на редица защитени видове, а освен това попада и в защитени територии като „Наутра 2000“.  Техните претенции бяха отхвърлени.

Двата сериозни проблема в новия проект са свързани с жп линията, която води към КЦМ, а от друга кръстовището на Първенец и Коматево. Вторият проблем е, че по закон  път от II клас от републиканската пътна мрежа трябва да има по-голямо отстояние от жилищните сгради, така пътят трябва да излезе от сегашния си габарит и да премина 200 метра южно от сегашното трасе към Първенец.

Πpoeĸтът пpeдвиждa пpoмянa в гaбapитa нa пътя, изгpaждaнe нa лoĸaлни плaтнa зa ocигypявaнe нa дocтъп дo тъpгoвcĸи, ĸpaйпътни и дpyги oбeĸти, paзпoлoжeни в близocт дo cъщecтвyвaщия път.Трябва да бъдат изградени и 9 кръстовища на две нива.

След направата на проекта, трябва да се изгради и парцеларен план, а след това и да се определят имотите за отчуждаване. След като и те приключат, може да се престъпи и към строителството на обекта. Според експерти този срок не е по-ранен от 4-5 години.  Дължината на целия път е общо 18,8 км, от които 4 км отсечката до Царацово. 

Тази година се очаква да започне и изграждането на новия лъч на Околовръстното на Пловдив, като в момента процедурата е във ВАС.

Потвърдиха избора на "Трейс" за Югоизточния обход на Пловдив – само ВАС може да го спреРазглеждат идейните разработки за удвояването на Околовръстното между Пазарджишко и магистралата