На извънреден брифинг в понеделник министърът на здравеопазването проф. Костадин Ангелов предложи нови, по-строги мерки за ограничаване на заразата от Covid-19. Те ще бъдат въведени от петък, след като бъдат разгледани и одобрени от Министерски съвет.
Част от разпоредбите са преустановяване работата на заведенията за хранене, барове и кафенета, както и работата на всички търговски обекти. Изключение правят хранителните магазини, аптеки, банкови и финансови институции.
Колапсът на Здравната система наложи неизбежни последици върху икономиката на страната ни. В момент на необходима солидарност към медиците, хората от търговския бранш трябва да затворят вратите си за посетители. Ще повлече ли крак бизнесът им обаче и кой се очаква да бъде загрижен за тях?
TrafficNews се свърза с ресторантьори, собственици на заведения и търговски обекти в Пловдив, за да чуе техния глас. Вижте гледните им точки, опасения и позиция по темата тук:
Дженифър Цанков, управител на бар и клуб:
„Не мисля, че мерките са безсмислени, но смятам, че не са добре измислени. Не са предвидени последствията, които обществото ще претърпи.
В други, по-добре устроени страни обезщетяват хората. Ние нищо не очакваме, защото видяхме какво се случи в първия локдаун. Тогава кандидатствахме за системата „60/40”, но всъщност никак не е толкова лесно, колкото го представят.
Факт е, че трябва да спазваме противоепидемични мерки, Covid-19 не е за подценяване. Но не трябва да забравят и да помагат на обществото. Наемите си вървят, заедно с него – ток, вода, данъци, застраховки. Следователно трябва да изкарваме пари, с които да покрием дори основните ресурси, с които живеем.
Ще спрем живота за няколко седмици, но не можем да го направим завинаги. Колкото по-забранено е едно нещо, толкова повече се желае. Мислите ли, че хората ще спрат да се събират, макар и по домовете. Ние тук в заведенията поне следим за спазването на мерките, позволяваме до 4-ма души на маса и дезинфекцираме след всеки”.
Константина Стоянова, собственик на сладкарница в Капана:
„Очаквах да се появи тази заповед дори в началото на месец ноември. По-важно е оттук насетне какво предстои. Вече преживяхме това март месец, а за този период мерките не мисля, че бяха адекватни. За сметка на това видяхме, че много бизнеси не успяха да изплуват и да отворят наново през май.
Януари и февруари, които принципно за хранително-вкусовия бранш са по-слаби месеци, бяха по-доходоносни от лятото. Това е показателно.
Хората са наплашени и в същото време са недоверчиви. В дългосрочен план мисля, че гладът е нещото, от което те трябва да се притесняват повече.
Честно казано, не очакваме обезщетенията да станат факт. Държавата винаги ни хвърля на кучетата и очаква всеки да се оправя както може”.
Гергана Георгиева, собственик на магазин за облекла:
„Съгласна съм с мерките, стига да се намали броят на боледуващите. Ако през март само чувахме за това, то сега Covid е навсякъде около нас, наши близки са засегнати. Дано всичко се размине. Притесняваме се от вируса заради нашите родители, които пазим.
A дали ще работим или не, положението е почти едно и също – хората са уплашени и не пазаруват. Тепърва ни предстоят трудни месеци и финансови загуби. Надяваме се на обезщетения от държавата, така както е в чужбина–хората са спокойни и всеки месец получават пари”.
Магдалена Захариева, собственик на магазин в търговски център „Grand”:
„В никакъв случай не сме съгласни, защото това ще бъде краят на нашия бизнес. Първото затваряне много ни засегна, а сега вече не ми се мисли, много е зле. Крайно време е да получим някакви обезщетения, защото в началото всичко остана на наш гръб. Спестяванията ни свършиха и сега е критично.
Фалитът ни притеснява повече от вируса, защото ние разчитаме само на тези приходи. Почти не идват хора, което ни улеснява в спазване на мерки и дистанция. Струпване се получава в хранителните вериги, нима там няма опасност?! Стълкновение тук няма, на половин час минава по един човек, а ще ни затворят”.
Илина Георгиева, собственик на магазин в търговски център „Grand”:
„Не съм съгласна твърдо. Ние не боравим с хранителни продукти, въпреки това всичко се дезинфекцира и магазина се мие на всеки два часа. Нямаме никакви оплаквания, че някой наш клиент или служител в бранша се е разболял.
Идват празници, това значи, че хората не могат да се позволят да закупят нищо и да зарадват близките си за Коледа. Срамота е.
И как ще издържим повторно затваряне? Днес, ако работиш, ще получиш заплата, ако не работиш – оставаш гладен. Затворим ли магазина, няма да имаме хляб на масата. А на такива дребни фирми като нас кой им обръща внимание? Никой. Куп обещания, а нищичко не сме видели досега. При тези обстоятелства консумативите ни са повече, отколкото печалбата, и въпреки всичко стоим, защото трябва да се прехранваме”.
Къймет Чешли, управител на кафене:
„Не сме съвсем съгласни с решението всичко да се затвори. От началото на октомври заведението ни е празно, работата е доста оскъдна. През лятото горе-долу работехме и успяхме да изплатим старите си задължения. Сметките си вървят, а с текущия оборот не можем да ги погасим.
Искаме да разберем как ще бъдем обезщетени, защото никой не говори за това. За периода на карантината нищо не сме получили–бяхме в неплатен отпуск. Това ни притеснява, защото много млади хора работят за нас. Не знаем как да постъпим с тях. Да ги задържим ли или да ги оставим на пазара на труда, къде сега е трудно да се вредят”.