400 таксиметрови шофьори ще бъдат разпитани в рамките на няколко дни , във връзка с разследването на Икономическа полиция срещу няколко таксиметрови, научи TrafficNews.bg. Снощи служители на Икономическа полиция влязоха„Желон 1“ и „Леон 73“ в сградата по Автотранспорт на Сточна гара и иззеха голямо количество документи. По неофициални данни са задържани съпругата на новия собственик на фирмата Милко Божков – Дияна и още трима души. Бившият собственик на дружеството Йордан Йорданов също е извикан за разпит.
„Полицаи снощи ни причакаха пред офиса на фирмата, взеха ни личните карти и ни казаха да отидем с тях в Икономическа полиция. Разпитваха ни от колко време работим в „Желон“, какви документи имаме и прочее“ разказаха шофьори пред TrafficNews.bg. „В целия град имаше полицейски хайки. В екипите имаше служители на НАП . Спираха таксиметрови шофьори и ни искаха отчетите от касовите апарати. След това ни изпрашаха ги изпращаха в Трето районно. Пред полицията се бяхме събрали поне 50 души. Чудехме се къде да паркираме. Много беше изнервена ситуацията“, разказа един от таксистите.
Разпитите са свързани с мащабно разследване на Икономическа полиция във връзка с укриване на данъци, огромни данъчни задължения и изготвяне на фалшиви документи. В бранша вече е установена практика всяка година собственик да регистрира нова фирма, като по този начин дружеството избягва регистрация по ДДС. Или да се регистрира, а след това да се дерегистрира. Регистрацията по ДДС на „Вива транс груп“ ООД на Йордан Йорданов е просъществувала точно 6 месеца. След това той регистрира „Вивант груп“ и „Желон“. В последствие „Желон“ е продадена на Милко Божков. Фирмите имат общо 400 коли.
Според местни превозвачи част от фирмите в града работят извън закона и това тотално изкривява пазарната среда. По-този начин дружествата, които работят законно, едва успяват да покрият разходите си. В града работят около 1500 таксита. На две трети от тях се сменят поне двама шофьори. Законът разрешава при таксиметровите услуги данъчно задължено лице да бъде фирма, шофьорът като физическо лице или шофьорът като едноличен търговец. За да получи разрешително да упражнява таксиметрова дейност обаче, водачът трябва да декларира, че няма данъчни задължения. И тъй като повечето шофьори имат такава, те работят за някой от превозвачите. За да ползват фискалния апарат на съответната фирма, те плащат 60 или 70 лева на месец. Така таксиметровите шофьори си спестяват плащането на данък върху доходите на физическите лица и осигуровките, които се начисляват върху 420 лв.Така само от осигуровки хазната губи над 5 милиона лева само от Пловдив. В много от случаите собствениците на превозваческите фирми не сключват трудови договори с шофьорите или ги осигуряват на половин работен ден, въпреки че те работят по 12 часа. При 45 стотинки на километър обаче за таксистите, които плащат лизинг или наем, 160 лева за осигуровки е непосилна сума. Постъпленията от ДДС са абсолютно символични,.
Според превозвачи, част от шофьорите работят с апарати-близнаци, помпи или трупат задължения на определени фирми и след това регистрират нови. Всеки месец превозвачите представят в община Пловдив удостоверение от НАП за липса на задължения, за да завери новите пътни книжки на автомобилите. Според запознати обаче имало случаи и на фалшифициране на удостоверения.
Опитите за проверки в „Желон1“ и „Леон 73“, които през последните години са правили служители на ДАИ , са претърпели пълен крах. От дружествата отказват да предоставят документацията, а актовете, които администрацията им съставя , по никакъв начин не ги респектират.
Засега полиция, прокуратура, НАП и ДАИ заедно и поотделно не са отбелязали особен напредък в опитите си да изкарат доходите на бранша на светло. Дали този път държавата ще успее да влезе в ролята си и да въведе някакви правила в сектора? Предстои да разберем.
Парашкева Иванова TrafficNews.bg