В края на септември класическият Японски театър Но става ще зарадва пловдивската публика с две представления на Античен театър. На 27-и от 19.30 часа ще оживеят класическите драми  „Крилатите одежди“ и „Земният паяк“. Традициите на театър Но ще пресъздадат актьорите от театър „Ямамото“. Те ще си партнират на сцената с Мая Бежанска, Стела Кръстева и Маргарита Петрова, на която седемвековни песни и танци ще разкажат за небесни девойки, велики воини и демони.

Специално за Пловдив 2019 театър „Ямамото“ създаде съвременен прочит на класическия Но и кани публиката на 28 септември на пиесата „Орфей“. В ролята на духа на Евридика ще влезе актрисата Мая Бежанска. На фона на умело съчетани съвременни технологии съдбата на митичния герой ще премине отвъд границите на легендата. Спазвайки строгия канон на театър Но, пиесата няма да пресъздаде мита за Орфей, а ще се концентрира върху културната и емоционална значимост на образа на древния артист.

27.09.2019

Класически Но пиеси “Крилатите Одежди” и “Земният Паяк”

19:30~21:00 Античен театър Пловдив

“Крилатите Одежди”

Една пролетна утрин, рибарят Хакурьо от Мио излиза на риболов и забелязва сред клоните на един бор чудни одежди. Той решава да ги вземе със себе си и да ги превърне в семейно богатство, но изведнъж пред него се появява чудно красива девойка. Тя му казва, че е небесна девойка, служеща в Лунния Дворец, и моли Хакурьо да й върне дрехите, без които не би могла да се върне на небето. Рибарят отначало отказва, но трогнат от сълзите на девойката, обещава да й ги върне, ако тя изпълни пред него един небесен танц.

В главните роли: небесна девойка - Акихиро Ямамото, Хакурьо - Рьоичи Аримацу

“Земният Паяк”

Великият воин Минамото-но-Райко е болен от незнайна и тежка болест. Неговите прислужници му носят лекарства, но страданията на воина не престават. Една нощ непознат монах се вмъква в стаята на Райко под претекст, че се интересува от здравето му. Райко разобличава монаха, който признава, че е демонът-паяк Цучи-гумо, изпратил тежката болест, измъчваща воина. След кратка схватка Райко ранява Цучи-гумо, но демонът успява да избяга. Хитори-муша, верният оръженосец на Райко, бива изпратен да проследи демона и да го унищожи. Кървавите дири отвеждат Хитори-муша и дружината му до древна каменна могила…

В главните роли: монах - Мая Бежанска, демонът паяк - Стела Кръстева, Райко - Маргарита Петрова, Хитори-муша - Рьоичи Аримацу

28.09.2019

Нова Но пиеса “Орфей”

19:30~21:00 Античен театър Пловдив

От много години Но Театър Ямамото работи върху културното сближаване на Япония и България чрез Но, с ключов съюзник Мая Бежанска. В седемвековната традиция на театър Но, създаването на нова пиеса се случва изключително рядко и обикновено е обвързано с бележито събитие. Новата Но пиеса “Орфей” е създадена от Акихиро Ямамото, директор и главен актьор в Театър Ямамото, по идея на Мая Бежанска, като част от официалната програма на Пловдив - Европейска столица на културата 2019, както и в чест на паметния троен юбилей на японо-българските двустранни отношения. Спазвайки строгия канон на театър Но, пиесата не пресъздава мита за Орфей, а се концентрира върху културната и емоционална значимост на образа на легендарния свирач. Действието се развива в неопределен момент от древността, в който съдбата среща странстващ музикант с духа на Орфей. Каква е връзката между човешкото сърце, музиката и природата - това ще видим в тази единствена по рода си Но пиеса.

В главните роли: духът на Орфей - Акихиро Ямамото, пътуващ музикант - Рьоичи Аримацу, духът на Евридика - Мая Бежанска, бог на вятъра - Таичиро Номура

Театър Но се заражда преди близо 7 века. Той е най-старото класическо сценично изкуство, което все още съществува в оригиналната си форма и продължава да се изпълнява без прекъсване на традицията. Корените на Но са дълбоки - то се заражда като съвкупност от ритуали, много от които почитащи душите на мъртвите чрез танци и песни. Постепенно трупите си спечелват патронажа на висшите феодали, които затвърждават позицията на Но като изкуство на самурайската класа. От 16 век нататък, умението да пееш и танцуваш Но става част от основното образование на самураите. Дори и в съвременна Япония, Но продължава да е едно от най-почитаните сценични изкуства. То комбинира в себе си много традиционни елементи и играе ключова роля във формирането на японската културна идентичност. Именно затова много японци - от бизнесмени до домакини - го изучават като хоби. В 2008 театър Но бе провъзгласен за Нематериално културно наследство под егидата на ЮНЕСКО.