В Китай вече строят градове без автомобили, в пустинята край Абу Даби вдигат друг мегаполис без небостъргачи и коли, големите европейски градове се опитват да извадят максимален брой автомобили от трафика, залагайки на големи пешеходни пространства и устойчив градски транспорт. На този фон градските власти в Пловдив стартираха проект за изграждане на голям пътен възел в центъра на града, който според тях ще "разтовари трафика". 

Как точно ще го разтовари не е ясно. На този етап става ясно само, че автомобилите, които до този момент правеха леви завои на кръстовището, сега ще ползват за тази цел двете съседни кръстовища - това на Чифте баня и кръговото на Панаира. А следващата година движението в тази зона ще бъде ад. 

Преди 8 година бившият кмет Иван Тотев стартира изграждането на кръговото кръстовище с мотива, че по този начин ще разтовари трафика по съседните булеварди. 

Мотивите, върху които новият проект стъпва са, че "кpъcтoвищeтo пpи Boднaтa пaлaтa мeждy бyлeвapдитe „Цap Бopиc ІІІ Oбeдинитeл“ и „Mapицa“ e eднo oт нaй-нaтoвapeнитe в гpaдa и е надвишилo ĸaпaцитeтa cи ĸaтo пpoпycĸaтeлнa cпocoбнocт зapaди интeнзивнocттa нa тpaнcпopтнитe пoтoци пo двaтa бyлeвapдa". По тази причина общината пpeдвиждa изгpaждaнeтo нa пoдлeз c пpилeжaщи лoĸaлни вpъзĸи oт двeтe cтpaни нa пpoбивa. "C пpeдcтoящaтa инвecтиция знaчитeлнo щe ce пoдoбpи вpъзĸaтa и щe ce oблeĸчи движeниeтo, ĸoeтo щe дoвeдe и дo нaмaлявaнe зaмъpcявaнeтo нa въздyxa. Hoвoтo тexничecĸo peшeниe, cъc cигypнocт, дoпълвa нaпpaвeнoтo пpeз пpeдxoдния пpoгpaмeн пepиoд" твърдят възложителите, в лицето на кмета Здравко Димитров. 

Всъщност сегашното кръстовище няма да бъде допълнено, а ще бъде разрушено. На негово място ще се появи пътен възел на 2 нива /според зам. кмета Пламен Райчев може и са 3, ако има пари/. По него ще се движат колите, които вървят направо и надясно. Леви завои както казахме, няма да има. Според зам. кмета по транспорт Тодор Чонов, в това отношение Пловдив ще следва "добрите европейски практики". 

Какви обаче са практиките на "зелените" европейски градове , които обаче у нас очевидно са малко познати, а също така и рядко прилагани.

В зеления град най- важни са хората - там се залага на екологично чистия транспорт – електрическия и велосипедите, изграждат се големи зелени пространства, работи се за чист въздух за сметка на автомобили и бетонни гиганти.

 

Какво се случва в Пловдив: Разширяват се булеварди, строят се пътни възли на 2 нива в центъра и се издигат бетонни "оазиси" без грам зеленина. За да оправим статистиката броим розите по мантинелите като зелени площи.  А да не забравим - преди дни зам. кметът по транспорта се похвали с 12- метровия електрически автобус на фирма "Автотранс Чолаков" , който ще се движи по пловдивските улици. 

В зеления град се залага на паркове и зелени зони, където хората да спортуват и да прекарват време сред природата.

Какво се случва в Пловдив: Поречието на река Марица би могло да се превърне в една от най- големите зони за спорт и отдих на града, но не и ако покрай него вървят натоварени булеварди. Едва ли някой ще иска да тича сутрин край реката, дишайки изгорелите газове на преминаващите коли. Що се отнася до велоалеите - те продължават да не са свързани. 

В зеления град се изграждат буферни паркинги, които да поемат автомобилите, за да могат по-големи пространства в центровете да бъдат пешеходни. 

Какво се случва в Пловдив: Няма изграден нито един буферен паркинг край центъра на града, а /полу/пешеходните квартали - Капана и Стария град са задръстени с автомобили. Идеята за изграждане на многоетажен паркинг на мястото на бившата сграда на ТЕЛК остана само в предизборните програми, а нищо чудно след още някоя година теренът там да бъде продаден и там да се появи поредната кооперация. Всъщност пробива изцяло ще анулира този проект, тъй като при новото пътно съоръжение няма как да бъде направен подход към евентуален паркинг. 

На практика пробивът връща старото положение, преди кръговото. По новия проект, за да направиш десен завой посока Панаира от бул."Марица" , ще се чака с дни. Ако колоната с чакащите за десен завой е голяма, това би запушило и самия пробив. Не е ясно и какво ще се случи при обилни валежи, тъй като подпочвените води в района са доста високи. Не е ясно и дали общината няма да плаща неустойки за разрушаване на вече съществуващо съоръжение с пари на Европейската банка. 

Още миналата година бе изпратен сигнал до МРРБ , че има застъпване на двата проекта и се нарушава принципа на устойчивост, който е един от основните изисквания за финансиране по европрограми. Последва кореспонденция между Община Пловдив и министерството и в крайна сметка е решено след изпълнение на проектантските дейности по пробива да се направи съпоставка с първия проект и рекапитулация на засегнатите площи.

Смята се, че хората в зелените градове живеят по-щастливо, много по-лесно се сближават помежду си, защото се срещат по-често в по-естествена среда. Освен това те са по-здрави, заради по-добрите условия на живот, естествената полза от зелените пространства и движението. Това в Пловдив обаче очевидно скоро няма да се случи!