"Когато е налице неотложна необходимост да се предотврати настъпването на тежки неблагоприятни последици за живота, свободата или физическата неприкосновеност на лице или за да се предотврати ситуация, при която наказателното производство може да бъде сериозно възпрепятствано, уведомяването по ал. 7 по отношение на конкретно лице може да се отложи за срок до 48 часа." Тази промяна в Наказателния кодекс е залегнала в проекта за изменение на НК, като вносител на поправките е Министерски съвет. 

Тази поправка на практика означава, че един задържан може да бъде задържан за срок от два дни, без да се налага за ареста му да бъдат уведомени негови близки или адвокат. Решението по горната алинея се взема от прокурора на досъдебното производство, който се произнася с мотивирано постановление. Постановлението подлежи на обжалване от обвиняемия или от неговия защитник пред съответния първоинстанционен съд.

Като контрапункт на този стряскащ тект е изменението на ал. 7 , а именно "За задържането под стража, както и за задържането на основание чл. 64, ал. 2, по искане на обвиняемия незабавно се уведомява поне едно посочено от него лице.“;

Предлага се отказ за уведомяване  при задържане на дете - до 24 ч. „(5) Когато е налице неотложна необходимост да се предотврати настъпването на тежки неблагоприятни последици за живота, свободата или физическата неприкосновеност на лице или за да се предотврати ситуация, при която наказателното производство може да бъде сериозно възпрепятствано, уведомяването по ал. 4 може да се отложи за срок до 24 часа. В този случай за задържането незабавно се уведомява Държавната агенция за закрила на детето.

Така дори родителите на детето може да останат цяло денонощие. 

С промените в НК правителството предлага възможност за отнемане в полза на държавата на пряката и непряката облага, придобити чрез престъплението. В случаите, когато облагата липсва или е отчуждена, ще се присъжда нейната равностойност. Аргументите са, че според последни проучвания незаконните пазари в ЕС генерират около 110 млрд. евро годишно, т.е. около 1% от БВП на ЕС. Въпреки това 98.9% от оценените печалби от престъпна дейност не се конфискували и оставали на разположение на извършителите на престъпления, пише в мотивите. С промените в НК се вкарват и нови текстове за кражбите на коли като контра на противозаконното отнемане. Предлага се въвеждане на квалифициран състав на кражба. Приготовлението към кражба на МПС също ще се наказва.

Депутатите Цветан Цветанов и Данаил Кирилов предлагат и поправки в Наказателния кодекс, касаещи разпоредбите по отношение на разпростанението и търговията с акцизни стоки. "Който произвежда и държи с цел разпространение алкохол, алкохолни напитки или тютюневи изделия без да притежава лиценз, удостоверение или регистрация, се наказва с лишаване от свобода от една до 10 години и и глоба от 20 до 100 000 лева." Това е новата алинея 2 на чл. 234. Новата ал. 4 пък квалифицира пригежанието на материали или оръдия, или технически съоръжения, за които се знае или се предполага , че са предназначени или послужили  за изграждане на съоръжения за производство на алкохол, алкохолни продукти и тютюневи изделия. Наказанието е до три години затвор. По същият казус се правят промени в Закона за акцизите и данъчните складове и в Закона за тютюневите изделия. 

 

Очаквайте подробности за подготвяните изменения в двата закона.