Тази седмица в Пловдив бе разкрита схема за източване на Здравната каса,  през която корумпирани държавни служители и алчен аптечен бос бяха успели за година да приберат над 1 милион лева. Сумата наистина е стряскаща  на фона на липсващи животоспасяващи лекарства, пробитата здравно- осигурителна система и ежедневните случаи, в които събираме пари лечение в чужбина на поредното болно дете.  Но ако в случая схемата бе разкрита и виновните евентуално ще бъдат наказани строго, то през последните две години в държавата абсолютно законно си фунционира друга схема, през която стотици полицаи източват бюджета.

През 2015 година в МВР бе проведена реформа и бяха приети промени в Кодекса за социално осигуряване, които прекъснаха практиката служителите да могат да бъдат пенсионирани без тяхно съгласие.  Това бе посрещнато от полицаите като положителна новина, тъй като изпращането в пенсия често се използваше за разчистване на сметки  от началници, за да се отърват от неудобни за тях подчинени. До този момент практиката , разбира се , се прилагаше на всички нива в министерството, включително и при всяка смяна на политическото управление.  В закона бяха приети и следните норми:

- Въвеждане на изискване за осигурителен стаж (27 г.) и минимална възраст (започваща от 52 г. и 10 м.), за да може пожарникар или полицай да се пенсионира;

-  право на всеки служител, който до 31 декември 2015 г. е натрупал осигурителния стаж, да се пенсионира, а преценката дали да го направи се удължи до края на 2018 г.;

-  забрана да се прекратява служебното правоотношение на работещ пенсионер до навършване на 60 г.

И така ловът на вещици бе прекратен, но за сметка на това в министерството през последните две години се появи  нова каста полицаи с придобивки. Някои ги наричат хибридни полицаи, а други аристократи. Това са служители  /предимно хора на ръководни постове в системата, които получават пенсия и заплата едновременно. През 2016 година, след влизането в сила на измененията, техният брой надхвърляше 3 000. В момента няма официална  статистика за цифрата на служителите на министерството, които са „двоен порцион”, но с всяка изминала година те се увеличават. Според синдикалисти са около 4300 души или близо 10 % от личния състав на министерството.

По този начин всеки, който е изпълнил условията за 27 години  осигурителен стаж и възраст – 52 години , се възползва от правото си да получават пенсия, като подаде съответните документи в НОИ.  Това обаче не значи, че тези служители се пенсионират. Те остават на същите позиции без да напускат системата на МВР и постовете си. И така всеки месец получават пълната си заплата, на която МВР ги осигурява, плюс 920 лева пенсия. Така един сержант си докарва около 2 000 лева месечно, служител от средния ръководен състав заработва по 2 500 лева , а при началниците тази сума стига и до 3 000 лева.

 На фона на спорадичните протести и постоянните искания за увеличаване на заплатите,  съществуването на подобна каста звучи донякъде безочливо. 

Освен, че на практика се източва бюджета,  това е изключително демотивиращо за останалата част от състава.  Служителите , които не получават подобни привилегии, нямат мотивация да работят, тъй като знаят че колегата им , който върши същата работа като тях, взема двойно повече пари, само защото е по-възрастен. Привилегированите полицаи също не са особено инициативни , тъй като едно грешно движение и кранчето може да бъде спряно и те да останат само на едната пенсия. А както е известно от дълбока древност  само който не работи той не греши.

Освен , че не си дават много зор, пенсионерите заемат щатовете и пречат на кариерното израстване на по-младите полицаи.  В крайна сметка едва ли са много полицаите, които доброволно ще се откажат да получават заплата  докато навъртят 60 години. И така структурите , които оглавяват се превръщат в един вид феодални владения.

Тоталната демотивация  е проблем, който засяга всички граждани.  А всъщност данъците, които същите тези граждани плащат за сигурност и ред и в държавата, отиват за заплатите и пенсиите на мъжете под пагон.

Абсурдът, който цари в момента в МВР противоречи напълно с философията на ранното пенсиониране, което се полага на служителите на министерството.  Ранното пенсиониране, максималния размер на пенсията и привилегиите, които получават под формата на 20 заплати , са заради тежките отговорности , които служителите на реда носят, докато изпълняват служебните си задължения.  Щом обаче големият процент полицаи предпочитат да работят до 60 години и не считат, че са с изчерпан ресурс, тогава по всяка вероятност законодателят трябва да преразгледа Кодекса за социално осигуряване в частта, която касае сектор „Сигурност”. 

Подобна система, при която служителите на реда, да получават едновременно пенсии и заплати няма в нито една европейска държава, а едва ли има и аналог в света.

Макар и доста активни по различни социални теми, синдикатите в МВР  подозрително мълчат по тази.  Причината вероятно е , че някои от членовете и ръководителите също са на „двойната хранилка”.

Военните отдавна прекратиха тази порочна практика, но в МВР засега мълчи по темата.

 Какво е решението на въпроса?

Според експерти  са необходими спешни ремонти в закона са нужни, защото в сумите се увеличават непрекъснато. Отлагането на решаването на проблема само го задълбочава.  Управляващите едва ли биха преминали към крайната мярка да пенсионират накуп всички, натрупали необходимия стаж и години, защото това би довело до сериозен дефицит в системата за дълго време. От друга страна няма как това да стане избирателно, тъй като ще предизвика масово недоволство. Другият вариант е да се мисли за законодателна промяна, според която служителите да трябва избират дали искат да получават заплата или да се пенсионират.  Защото другото може да е законно, но със сигурност не е морално.