Казвам се Александър Масларски и все още съм член на Комисията за защита на потребителите /КЗП/

Тази неделя -15 март е световния ден на потребителите. Свикнали сме на този ден ни се “натяква”, че всички ние, независимо от нашия граждански, социален и политически статус, независимо от нашия пол, възраст, религия и професионално поприще, сме и потребители. Потребители, които имаме права, дадени ни по закон, и за които права държавата следва да полага грижи. И това последното е разписано не къде й да е, а в Конституцията на Република България.

Чл. 19. (2) Законът създава и гарантира на всички граждани и юридически лица еднакви правни условия за стопанска дейност, като предотвратява злоупотребата с монополизма, нелоялната конкуренция и защитава потребителя.
Обикновено на този ден се правят сладникави репортажи, пресконференции и се отправят множество банални и простички житейски съвети касаещи икономическото ни поведение на потребител.

Но тъй като тази година празникът на потребителите почти съвпадна с едно не дотам празнично решение на Министерски съвет, ще си позволя да се отклоня от протокола и традицията, и да отправя едни непразнични въпроси към определени личности и групи хора, които както по-горе казах, освен всичко друго са и потребители!

Празничен въпрос към Кунева и Лукарски

Уважаема госпожо Кунева, уважаеми господин Лукарски,

Комисията за защита на потребителите е държавен орган на изпълнителната власт, който осъществява надзор над целия вътрешен пазар, като следи за опасни стоки, нелоялни търговски практики и неравноправни клаузи в потребителските договори. Този орган правоприлага или както казва част от доктрината - квазиправораздава и поради това следва да бъде независим и политически неутрален!

Моля да проумеете, че той не е нито част от НИС на СДС, нито част от вашите близки и техните роднини. Той следва да служи на всички нас - българските граждани!

Към Вас госпожо Кунева имам и няколко простички въпроса.

1. Не следваше ли господин Маргаритов да разкрие публично своите идеи относно потребителската защита, преди да избран за председател на КЗП, а не след това?

2. Как достигна този господин до тези свои идеи, след като никога не се е занимавал и не е имал нищо общо с потребителска защита? Хрумнаха му случайно или са плод на тежък и продължителен мисловен процес? Всъщност, той имал ли е време за такъв? Откога г-н Маргаритов знае, че ще бъде новият председател на КЗП?

Празничен въпрос към министрите на Република България

Уважаеми министри, вие съставлявате един от най-важните органи на изпълнителната власт - Министерски съвет. Вие, съгласно Закона за защита на потребителите, сте работодател на КЗП, защото последната се избира въз основа на Ваше решение. Следващият път, когато ви предложат кандидатури за членове на комисията не се срамувайте, задайте някой и друг въпрос, разгледайте им професионалната автобиография и т.н. Или, ако перифразирам един чисто потребителски съвет - гласувайте информирано! И още нещо много важно! Прочетете набързо и закона, по който е конституирана КЗП. Никъде няма изискване комисарите да са предложение на министъра на икономиката. Свободно можете и вие да дадете предложение, та даже да се допитате до неправителствените организации и гражданите. Вие сте български министри, а не машинки за гласуване! Самоуважвайте се!

П.С. За ваше сведение мандатът ни приключва на 1 април, а не на 27 март. С тази дата решението ви е правно порочно.

Празничен въпрос към народните избраници

Уважаеми депутати - настоящи и бивши, вие знаехте ли, че вашата законодателна воля беше пренебрегната? Съгласно Закона за защита на потребителите, Комисията се състои от трима членове. Но не би! В продължение на пет поредни правителства - три редовни и две служебни, напук на всички доклади на Сметна палата, напук на мои нарочни писма, КЗП работеше и в момента работи в незаконосъобразен състав от двама души. Моля ви, има толкова временни и постоянни комисии в българския парламент, нека поне една от тях да следи какво се случва с потребителската защита.

Празнична молба към новите, все още невстъпила в длъжност комисари

Уважаеми комисари (искам да напиша колеги, но не ми се получава нещо…), моля ви, моля ви най-настоятелно! Не притеснявайте администрацията на КЗП. Вашата дейност ще се подпомага от изключително трудолюбива, експертна, но и крайно преуморена малобройна администрация, която следва да осъществява надзор над всички стотици хиляди български търговци и търговски обекти и да образува производство по разглеждане на всяка една от близо 15-те хиляди потребителски жалби. Моля ви, не ги тормозете и не ги принуждавайте да напускат, за да осигурите топли места за ваши близки, роднини или политически приятели! Администрацията на КЗП е с 10 души по-малобройна от числеността си през далечната 1999 г., когато КЗП имаше компетенции по едва 3 закона. Сега има компетенция по една дузина закони и по няколко дузини подзаконовите нормативни актове, а е принудена да функционира в скандално малък щатен състав.


Празничен съвет към всички мои сънародници

Уважаеми сънародници,

Когато търговец несправедливо не уважи вашата рекламация на дефектна стока, когато видите на щендера една ниска цена, а на каса заплатите друга по-висока, когато в общите условия на договора си откриете крайно несправедлива и неравноправна клауза, моля ви, сърдете се само на себе си!. Единственият начин да ви се осигури гарантираната от Конституцията потребителска защита е разумно да упражните друго ваше конституционно право - правото да избирате. Моля, четете горните съвети, и най-вече първия от тях и избирайте информирано!

И на края моята празнична, но настоятелна

молба към министър-председателя на Република България

Господин Борисов, моля Ви от името на българските потребители, от името на разумните български граждани, които все още не са напуснали Родината - помогнете Министерски съвет да коригира грешката си!

Имате възможност, имате и време!

Всички ние сме жадни само за едно - мъничко справедливост. Съвсем мъничко!

 

Александър Масларски, 
член на КЗП