Истински верните на Христос няма от какво да се боят. Никой не може да застраши нашата православна вяра, освен нашите хладни и нерадиви за спасението си сърца. Така западно- и средноевропейският митрополит Антоний коментира посещението на Светия отец, което приключи снощи. Добронамереността, откритостта и посланието за мир, с които дойде в родината ни спечелиха сърцата на сънародниците ни. Нека сме честни – тази визита показа колко много българите се нуждаят от гласа на Църквата, от нейните послания за благоволение между хората, за общение с Господ Иисус Христос, за укрепване на църковната общност, казва епископът, който представяше Светия синод в повечето събтития по време на визитата на папа Франциск у нас. 

Коментарът му е диаметрално различен от изказването на пловдивския владика Николай, който хвърли в смут вярващите с предупреждението си, че "Посещението на римския папа е политически акт, целта е да се обединят всички църкви около Рим и когато дойде Антихристът, папата да го посрещне". Митрополитът, който е известен с екстравагантните си позици, в които клейми Мадона и йогата, не пропусна да коментира и решението на Светия синод негов представител да не участва в обща служба с главата на Римокатолическата църква. "Посрещнахме римския папа като държавен глава на суверенната държава Ватикана, но никой не може да ни принуди за общо богослужение с него", обясни дядо Николай. Според него всички говорят за обединение на християнските църкви, но влагат различен смисъл в това. Това може да стане само от църковни хора, когато епископите се съберат и обсъдят как да стане това. Политиците не искат това, те целят точно обратното. Създадено е например т.нар. икуменическо движение, което цели обединение на всички религии. Но нали знаете, има и религия на Сатаната. Как да се обединим всички? Не е възможно да се обедини светлината и тъмнината", заяви пловдивският митрополит.

Двете абсолютно противоположни позиции на двамата представители на Българската православна църква с еднакъв сан вероятно са хвърлили в смут всеки православен християнин. Мнозина сигурно вече си задават въпроса Идва ли Антихриста и къде сме ние в цялата тази световна конспирация? А че конспирация има е повече от ясно. В крайна сметка самият митрополит Николай намекна, че медийната кампания срещу него и насочването на вниманието на богомолците към часовника ми /Ролекс/ и служебния му автомобил /Ауди А8/ са част от дълго планирана кампания," за да дойде папата и да бъде обявен за свети отец, живеещ в нищета и бедност". 

Действително в своите проповеди не само в България, но и по света, папа Франциск призовава към смирение божиите служители  и ги кори, когато парадират с материални придобивки. Той самият дава пример за това, живеейки изключително скромно и икономично. 

Мнозина от представителите на висшия клир на БПЦ са далеч от представата ни за смирени духовници и това е причината изявлението на пловдивския митрополит да бъде прието изключително негативно от обществото. 

Русенският митрополит Наум също са разграничи от пловдивския владика, като изрази позицията си на официалната си Фейсбук страница. 

"Знаем, че неговото посещение в родината ни, в никакъв случай нямаше за цел да направи българите католици, както не бе необходимо и някои сънародници, определящи се за "строго ортодоксални", да стоварват въху плещите на Римския епископ всякакви обвинения за "световна конспирация" и "виртуална демонизация"", коментира митрополит Наум.

"В Родината ни папа Франциск се помоли за мир и разбирателство между човеците, за това се молим и всички ние по време на св. литургия. А онези които сеят ветрове, ще пожънат бури, както е казано премъдро! От България папа Франциск отива в Северна Македония, но замислихме ли се трезво върху думите които той каза за делото на св. братя Кирил и Методий и отъждествяването им с българщината? За значението на многовековната българска култура и история? Изглежда Римският папа ще се окаже по-голям патриот от някои българи, готови да продадат историята, цъквата и миналото си, заради болни амбиции и бъдещи „позиции”,  допълва митрополитът. 

Разнопосочните послания на представители на висшето ни духовенство, изпращани на фона на молитвите за мир, човещина и обединение , отправени от папа Франциск и изслушани със затаен дъх от хиляди богомолци от различни вероизповедания, едва ли ще върнат "заблудените овце" при Пастира им. 

Митрополит Николай припомня, че православието е спасило страната ни по време на петвековното османско робство. Със сигурност десетките известни и неизвестни православни свещеници, както и свещенослужители като екзарх Иларион, екзарх Антим I, екзарх Борис са изиграли огромна роля за оцеляването и самостоятелността на Българската православна църква. Направила са с дела и личен пример, образовайки децата и вдъхвайки вяра и кураж на християните.  Дали обаче век и половина по-късно обществото е готово да робува на канони и схизми, които не само го тласкат по пътя на разделението, но и го правят безучастен към сериозните заплахи за света, в който живеем - войните, глада, насилието, климатичните промени, глобалното замърсяване? Едва ли.