Пловдив е пред угрозата публичният транспорт да бъде погълнат от частен монопол, докато само пред 6 месеца кандидатите за властови позиции обещаваха решителни реформи.

TrafficNews и „Бизнесът за Пловдив” вече изразиха своята позиция, че сега е последният шанс Пловдив да има европейки градски транспорт с нов и екологично чист подвижен състав. Това бе направено в София, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора.

Единствен Пловдив, който е най-гъстонаселения град в България, продължава да дава милиони всяка година на частни превозвачи да изпълняват 29-те линии от градския транспорт. От своя страна услугата става все по-лоша, а пловдивчани не само не са стимулирани да използват градския транспорт, а бягат ужасени от него.  Всички те обаче го плащат чрез милионите държавни помощи и субсидии от Община Пловдив.  Отговорността за качеството на услугата пък е размита между фирмите превозвачи, които постоянно искат още и още и едно общинско предприятие без лице – ОКТ.

Самото общинско предприятие има само контролни функции, но докладите от него често изглежда се правят за градски транспорт от друго населено място.

Темата и въпросните тези бяха използвани от абсолютно всички кандидат-кметове и общински съветници в предизборните си кампании. В програмите на почти всички фигурираше обещанието за направата на общинско предприятие, което да изпълнява курсове от градския транспорт, както и да кандидатства по европейски програми за купуването не електробуси.

6 месеца от изборите минаха, като обещанията вече трябва да бъдат изпълнени. В това число влизат всички, които се добраха до пост, благодарение на тези обещания.  Нещо повече, сега е последният шанс това да се случи, тъй като ако бъде завършена поръчката за 8-те линии от градския транспорт, колективната безотговорност отново ще надделее, а предизборните обещания ще влязат в графата – „Неизпълнени” за пореден път…

Ето и какви бяха обещанията на кандидат-кметовете: 

Здравко Димитров – кмет на Пловдив:

„Що се отнася до обществения транспорт, тук пак трябва задълбочен експертен анализ. Искам да направим допитване до всички хора, които ползват обществения транспорт. Идеите и предложенията за промяна на маршрути, нови линии и графиците за движение на автобусите трябва да дойдат от тях.”

Дани Каназирева – областен управител на Пловдив:

Възстановяването на екологичния транспорт ще бъде приоритет за нас, чрез създаване на ново общинско предприятие „Градски транспорт“, което да кандидатства по европрограми за финансиране и закупуване на електроавтобуси и тролейбуси, включително и за контактната мрежа, която Общината остави да се разпадне и да бъде, в прав текст, открадната от пловдивчани.

Актуализация и нова транспортна схема, задължително повече автобуси сутрин и вечер, събота и неделя и празничните дни и нови връзки между отделните райони, защото това са основните оплаквания на хората.

Георги Колев  - общински съветник в Пловдив:

„Създаването на общинско предприятие „Градски транспорт“ е една от основните идеи в програмата ни. Пловдив е единственият голям град у нас, в който градският транспорт е изцяло частен, а това изключва кандидатстването по европейски програми.

Не на последно място е проблемът с превозвачите, които периодично се оплакват колко недостатъчни са субсидиите и компенсациите, които получават, и как Община Пловдив води на техен гръб социалната си политика.

От друга страна, всички конкурси за разпределение на линиите се обжалват „до дупка“, което показва, че едва ли тази дейност е толкова губеща. Няма особена логика бизнесът да проявява ентусиазъм към дейности, които водят до загуби, т. е. трябва да бъде направен обстоен анализ на цялата система за заплащане на превозвачите.

Решаването на проблема със задръстванията също пряко зависи от качеството на градския транспорт – ясно е, че ако той  е добър, поне част от хората ще слязат от колите си.”

Николай Бухалов – общински съветник в Пловдив:

„На първо място - транспортната схема трябва да бъде оптимизирана. Смятам, че е необходимо да се създаде ОП „Обществен транспорт” и да се извършва мониторинг на транспорта. Една от идеите ни е общината да създаде общинска транспортна фирма и, чрез финансиране от европейски програми, да закупи електрически автобуси. Така ще се постигне двоен ефект – от една страна транспортът ще бъде екологичен, а от друга – драстично ще бъде намалено замърсяването на атмосферния въздух в града.  Таймерите на светофарите, които бяха сложени по предложение на „Кауза Пловдив“ преди години  бяха добро решение и е хубаво да се възстановят. Малките автобуси, т.нар. „щъркели”, са изключително неудобни за пътниците и трябва да се махнат. Предвиждаме автобусите да се движат до 23 ч. всеки ден, а през уикенда – до 24 ч.

Николай Радев – общински съветник в Пловдив

„ Въвеждането на тези бус ленти ще облекчи и ускори предвижването на автобусите от градския транспорт. Това налага промяна в автобусната схема, за да могат пловдивчани да се предвижват лесно между две точки в града. С влизането в действие на електронната система по Транспортния проект гражданите ще закупуват от общинско предприятие електронните си билети. Това ще задължи Община Пловдив да осъществява стриктен контрол върху таксуващите се граждани и в много по-голяма степен върху услугата, предлагана от автобусните превозвачи – стриктно спазване на разписания, комфорт – чистота, топлина през зимата и прохлада през лятото, и вежливо отношение на шофьорите.”

Славчо Атанасов – депутат от Пловдив:

„Ние имаме по-високи изисквания към фирмите от градския транспорт, ще ревизираме веднага неработещата електронна система за таксуване и управление. Считаме, че общината трябва да основе своя фирма за електрически транспорт, да спечели евросредства и да въведе модерен и екологичен транспорт. Ще отворим горещ телефон за сигнали, ще възстановим спирките там, където липсват”.

Ако стана кмет на Пловдив: Проблемът с трафика, паркирането и автобусите – отговарят фаворитите7-те кандидати с най-голям потенциален вот отговарят по 8 теми от първостепенно значение за общината

Очаквайте - позицията на Община Пловдив и всички групи в Общинския съвет!