Цените на бензина и дизела по родните бензиностанции продължава да поевтиняват на фона на непрестанно падащата цена на петрола в световната търговия и достигнаха ново дъно. Към днешната дата средната продажна стойност на най-масовия бензин А95 в страната е 2,53 лв./л, а на дизела – 2,51 лв./л, показва справка в специализирания сайт fuelo.
Това е и най-ниската цена на двете водещи горива от повече от 2 години насам. Справка в специализираната платформа показва, че само за последните 12 месеца бензинът е поевтинял с 0,29 лв./л (10,28%), а тенденцията е да продължи да пада. За същия период цената на дизела се е сринала с 0,33 лв./л, което са 11,62%. Тенденцията и при него е да продължи да се понижава.
На този фон обаче в Турция горивата са с повече от 10% по-ниски от тези в България, а пловдивчани зареждащи в южната съседка споделят, че усещат и огромна разлика в качеството. „С турския бензин карам повече километри и колата ми върви повече, зареждам и дизел, който също няма нищо общо с този по родните бензиностанции”, разказа читател на TrafficNews, който често пътува до Турция.
Според данните на сайта fuelo към днешна дата средните цени на горивата в южната съседка, обърнати в левове, са съответно – бензин А95 – 2,16 лв./л и дизел – 2.24 лв.л.
По-ниската цена на горивата в Турция към момента се определя от няколко ключови фактора. Макар южната съседка да налага високи данъци върху горивата, в последно време тя предприема политики за намаляване на ценовия натиск върху крайните потребители. Въпреки че турската лира е доста нестабилна, в момента в страната има благоприятни условия за внос на петрол, което позволява горивата да останат по-достъпни за местния пазар. През последните години валутните колебания в Турция създават инфлационен натиск, но в момента те не влияят негативно на цените на горивата. В някои случаи по-ниският курс на лирата може да направи вътрешния пазар по-конкурентен, което пък спомага за поддържането на по-ниски цени.
От своя страна цените на горивата у нас са по-силно обвързани с пазарните тенденции в Европейския съюз и глобалните колебания в цените на петрола. България разчита на внос на петрол, а това води и до повишаване на цените в моменти на глобални ценови скокове. Освен това, акцизите и данъците, наложени в страната, също допринасят за по-високите крайни цени на горивата.
В резултат на това, в България цените на горивата в момента са по-високи с над 10% в сравнение с тези в Турция, което допълнително засилва шопинг туризма към южната съседка.