След  като Adidas изпразни двуетажния си фирмен магазин на Главната в Пловдив,  Beneton също напусна търговската улица. Представителите и да двете марки се оттеглиха от пешеходната улица и техни магазини има само в градските молове. На практика от известните брандове, само H&M продължава да обитава пететажната реставрирана сграда на бившия Нармаг. Прогнозите за Ренесанс на Главната очевидно се оказаха доста преждевременни. 

Въпреки, че Adidas напусна Главната още през февруари,  огромният магазин, който марката заемаше, все още стои празен. Същата е и съдбата на още няколко  от емблематичните сгради на улицата.

Шестетажната сграда на Сити център Леро също е празна почти от година.

 

Не по-различна е съдбата и на един от безспорно най-ослепителните  паметници на културата  - "Екселсиор" .

От близо 5 години архитектурният шедьовър е в ръцете на частни съдебни изпълнители и банки. Към момента СиБанк е пуснала за разпродажба последните два етажа от зданието. На първия етаж работят сладкарница и още няколко магазина, но търговските площи по горните етажи са празни.

Нерадостна е съдбата и на магазина, зает от марката Terra Nova, който се намира в края на „бялата” Главна, до Римския стадион. Той също е празен от години, след като наемателите прекратиха договорите си.

Какви са причините за този процес? Защо едни от най- атрактивните имоти в най- скъпата част на Пловдив пустеят? Само експанзията на моловете ли е виновна за този процес?

Според  предприемачи, които от години имат магазини на Главната причините са няколко – ниската покупателна способност на хората, липсата на персонал и не на последно място алчността на собствениците на имоти.

„На практика хората, които имат време да стигнат до Главната и да пазаруват там, са такива, които или нямат работа и се шляят или работят в района.  За туристите не сме атрактивна шопинг дестинация.  Платежоспособните клиенти предпочитат да пазаруват в чужбина – заради намаленията,  заради евтината турска лира и пр. Или в онлайн магазините. Зимата и лятото заради атмосферните условия  повечето клиенти предпочитат да отидат в някой мол, но и през останалите сезони няма сериозен поток” твърди собственик на бутик. Заради ниските обороти, намаленията, които се правят в магазините в Европа, в България са невъзможни, категорични са търговците. 

Негов колега допълва, че намирането на персонал вече е почти невъзможна мисия. Заплатата на продавачка в бутик на Главната вече стига 1000 лева, без към нея да има някакви особени изисквания.  „Въпреки това обаче става все по-трудно да намерим хора, които да работят.  Повечето предпочитат да заминат в чужбина , където заплатите са в пъти по-високи” коментират предприемачи.

Те обаче трудно могат да си позволят да увеличават възнагражденията, защото по-голямата част от печалбата отива за наем на магазините. През последните 5 години цените на наемите плавно растат. „Прогнозите на общината за голям поток от туристи по време на Европейската столица на културата не се оправдаха, но бе мотив на много от собствениците още миналата година да вдигнат наемите. В момента наемът на един средно голям бутик е около 3 000 евро, а някъде цената на квадрат стига и до 30 евро за наем. Собственикът не го интересува какъв е годишния ни оборот и всички данъци и такси, които ние плащаме. Той живее с усещането, че като е наследил имот на Главната е милионер и всеки, които е наемател, е длъжен да му осигурява такъв стандарт на живот.  Голяма част от къщите имат по 10-15 собственици и сключването на договор, който да удовлетворява всички , е по- сложно от това да договориш сделка за Брекзит” коментира пловдивски предприемач.

Ще продължи ли тревожната тенденция и как ще изглежда след няколко години „най-дългата пешеходна улица в Европа”? Въпрос без ясен отговор.