България излиза с нови козове към автомобилния концерт Фолксваген за изграждането на завод у нас.

Страната ни е увеличила предложената държавна помощ към инвеститора от 135 млн. на 260 млн. евро, която е максималната допустима за държавите от Евросъюза. Това съобщи пред БНР почетният председател на „Аутомотив клъстер България” – президентът Росен Плевнелиев /2012-2017/, който е сред основните преговарящи с автомобилната компания.

Освен директната финансова подкрепа за инвеститора, който ще вложи над 1 милиард евро в завода, се предлагат и допълнителни инфраструктурни мерки – например да се докара метрото до предприятието, в което ще работят над 5000 души, а още 15 000 ще бъдат ангажирани.

Имаме оферта и за обучението на персонала. Предлагаме на инвеститора най-доброто, защото това е най-голямата инвестиция в автоиндустрията в Източна Европа, каза за TrafficNews арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на автомобилния клъстер.

Той уточни, че офертата ни е изцяло според правилата на Евросъюза. Докато Турция, макар че също трябва да ги спазва като страна-член на Митническия съюз, не го прави.

На финалната права са два терена край Измир и един край София. Доскоро изглеждаше, че Турция води заради щедрите обещания, които дава на инвеститора.

Южната ни съседка предложи на VW държавна помощ от 400 милиона евро. Освен това Реджеп Ердоган обещаваше на компанията да купи за нуждите на държавната администрация 40 000 автомобила.

„Съседите следят всяка наша стъпка и не винаги обявяват цялата истина за обещанията си”, посочи арх. Станиславов. Във вторник  стана ясно, че Ердоган е увеличил мизата и е обещал сделка с  парите на турските данъкоплатци за 100 000 автомобила за чиновниците, което означава индиректна субсидия за „Фолксваген” в размер на 2,5 милиарда евро!

„Ние участваме в състезание за завод, който ще произвежда автомобили SUV. Тъй като бе обявено, че се търси терен в Източната част на ЕС, България е спечелила състезанието. Но Турция е предложила на VW производство на друг тип автомобили – консервативните модели седан, които бяха много популярни през миналото десетилетие, но вече не са толкова търсени – измести ги SUV и като семеен, и като автомобил за корпоративни нужди. Затова Ердоган е обещал държавна поръчка за тях”, обясни арх. Станиславов.

Той обаче посочи, че България има много икономически плюсове, за да привлече инвестицията.   

Разбира се, турската икономика е много по-голяма от българската, а автоиндустрията има в нея дял от 47%, докато у нас тя е 10%. Наше предимство е е по-бързият ръст на развитие. Но най-голямото ни превъзходство е, че България държи ключа за бъдещето, което е софтуерът и електрониката на автомобилите. „Това е нашата сила и тяхната слабост”, категоричен е арх. Станиславов.

Той обясни, че един завод за автомобили се прави с хоризонт 40-50 г. А от „Фолксваген” вече са обявили, че ще произвеждат конвенционални коли до 2040 г. След това ще се правят само хибриди и електрически, чийто дял сега е едва 5%. За това България е много по-подготвена, а Турция изостава.  

Ердоган обаче се нуждае от инвестицията на голямата германска компания заради политически причини. 

Но погазването на правилата на общия пазар предизвика остра реакция сред почти всички политически сили в Европейския парламент, а София сезира Европейската комисия.

Допълнително масло в огъня наля политическата ситуация в Турция, международните критики  срещу военната операция в Северна Сирия и опасенията от възможни неблагоприятни последици за репутацията на "Фолксваген". Не е ясно и дали срещу Турция няма да бъдат наложени санкции от САЩ и ЕС.

Така, макар че изглеждаше, че северната ни съседка е преддпочетена пред България, Надзорният съвет на компанията за пореден път отложи вземането на решение къде ще бъде направен заводът.

„Всъщност Надзорният съвет на компанията не е променял становището си от пролетта. Той не одобрява подписването на сделката. Директорите имат съмнения, защото в Турция може да се случи всичко. Вие чували ли сте за синдикати в южната ни съседка? Знаем, че е имало опит за синдикален протест, вследствие на което лидерите са в затвора. Това допълнително бави подписването на договора.

Но нашата битка не е с Турция, тя е в Германия -  да убедим инвеститора, че българската автоиндустрия е много добре развита, че имаме квалифицирани кадри. И да дадем най-добрата оферта - така, че „Фолксваген” да вземе решение в полза на България. Имаме подкрепа и на най-влиятелните германски медии”, посочи шефът на „Аутомотив клъстер”.

Той поясни, че техният автомобилен клъстер, който преговаря с VW, работи в тясна връзка с правителството. Затова и постоянно се появяват публикации, че сделката е решена. Но голяма част от информацията в тях е инсинуация или играе ролята на политически ПР. 

„За тях проектът е политически, а за нас – икономически. Предлагаме най-доброто, но не очаквам нещата да се случат бързо”, каза още Любомир Станиславов.