Истинска канонада от жалби срещу новите обществените поръчки на АПИ са пуснали строителните фирми в КЗК. Проверка на TrafficNews установи, че от обявяването на 7-те поръчки за ремонт, поддръжка и почистване на пътищата от Републиканските пътни мрежи са пуснати 21 жалби срещу тях в контролния орган. Всички те са срещу условията и техническите параметри на поръчката, което означава, че искат нейното спиране или поставянето на нови условия. От тях две са за позицията, която касае – ОУП Пловдив - от фирма „АБ” ООД, както и сегашният изпълнител по договора – „Европейски пътища”.
Това се случва съвсем логично, предвид страните действия на Агенция „Пътна инфраструктура” преди седмица. Припомняме, че от АПИ обявиха нови обществени поръчки за поддръжката на пътищата и зимното почистване, при положение че има действащи 4-годишни договори.
Прогнозната цена на поръчките е за близо 100 млн. лева с ДДС и е ремонти по пътната мрежа, така и за зимно почистване и поддържане. В обявлението на поръчката и директно е записано, че сегашните 4-годишни договори с фирмите изпълнители по 7-те позиции ще бъде прекратена.
Поръчката бе пусната в „спешен порядък”, а цените за зимно почистване са с доста завишени стойности в сравнение със старите договори, като на места те са с 60% по-скъпи, особено за високопланинското почистване на натоварени пътища. Там сумата се увеличава от 2046 лева на километър до 3245 лева на километър. Равнините терени се увеличава от 1886 лв./км на 2882 лв./км. Тези цени са за пътища с повече от 4000 автомобила дневно, а почистването да е до 2 часа след спирането на снега.
Поръчката за 5 месеца за „Южен район” е за близо 13,5 млн. лева с ДДС, като в това число влизат Пътните управления на Пловдив, Смолян, Кърджали,Пазарджик и Хасково. За Пловдив сумата е 2,5 млн. лева. Срокът на договорите пък е до края на април 2022 година.
Утре изтича и крайният срок за подаването на оферти, но предвид жалбите, най-вероятно от КЗК ще постановят временно спиране на процедурата. Това ще забави значително само първия етап от процедурата, като е възможно да мине над месец.
Ако КЗК отхвърлят жалбите, то след избора на изпълнител се очаква да има още редица обжалвания, които да стигнат и до ВАС. Иначе казано – процедурите ще се бавят с месеци, а на практика толкова е животът и на цялата поръчка. Вероятно следващото правителство ще реши какво да прави както с тази поръчка, така и със сегашните договори, които от служебния кабинет напъват да прекратяват.
Припомняме, че изпълнителният директор на “Европейски пътища” Маргарита Попиванова изрази недоумението си от създалата се ситуация.
„Не знаем какво се случва с АПИ. Не разбирам защо прекратяваш действащ договор и обявяваш нова поръчка с 60% по-високи цени за зимно почистване”, каза Попиванова. Тя допълни,че нейната компания, както редица други фирми в пътния сектор имат да получават сериозни средства от държавата.
По-големият проблем с договора, ако бе прекратен обаче са ремонтните дейности, които текат в момента. Те не само няма да бъдат довършени, но и ще останат в това състояние, в което са в момента.
Още от категорията
Четирима ранени при катастрофата на пътя Стара Загора - Казанлък, шофьорите - на 18 и 19 години