-Г-н Димитров каква година изпраща Областна администрация? Има ли проект, който може да се каже ,че беляза 2018-а?

-Изпращаме една много ползотворна година -  доволен съм и от екипа, и от служителите. Безспорно най-много се говореше за пътя Пловдив – Асеновград. Това е и най-важният проект, с който се занимавахме през последната година. Проектът, който заварихме бе без кръгови на Пловдив и Долни Воден, без осветление и локали… Аз отказах да участвам на първата копка на този проект, като в последствие започна препроектиране на един истински и модерен път, който гражданите и бизнесът го заслужават. Сигурен съм, че участъкът, като продукт ще се използва в следващите 50 години и то напълно безпроблемно.

-Бизнесът също иска да се включи в надграждането на проекта. Как се случиха нещата там?

-С нас се свърза „Бизнесът за Пловдив”. Нямаше как да им откажем среща. В тях влизат хора с работещи бизнеси , които обикалят из цял свят и имат наблюдения над нещата. Още повече, че голяма част от тези предприятия са по пътя Пловдив- Асеновград и останалите точки около града.  И ние, и бизнесът и Дончо Атанасов от АПИ се съгласихме, че трябва да вървим към направата на кръстовищата на две нива – всички кръгови на Пловдив–Асеновград, Пазарджишко, както и новото Околовръстно между двете кръгови. Това е бъдещето, всичко друго е компромис.

Кръговото на Пловдив – Асеновград става като “Скобелева майка“! Вдигат естакада над колелото СНИМКИПреработват проекта за важното кръстовище, което ще свързва и двата лъча на Околовръстното

- Докъде е проектът за удвояването на Околовръстното шосе? Имаше проблем там с проектантите…

-Спряхме проектирането, тъй като идейната разработка не се харесваше на никой, включително и на мен. Имаше много отчуждавания, морално остарели технологии и неизпълни неща. Заради защитени зони пък трябваше да се отклони с няколко километра около Първенец, отделно проблем беше и жп линията на КЦМ. За това решихме да прекратим проектирането и да възложим нова процедура. Предишният проект бе на варненската фирма „Трафик консулт”, като сега  проектът ще се изработи от „Път консулт”, които работят с АПИ. След като се направи заданието, ще решим как да продължим.

-  Нещата изглеждат доста по-оптимистично за новия лъч на Околовръстното между Скобелева майка и пътя Пловдив – Асеновград. Кога се очаква там да започнат дейностите?

-Да, след като Община Пловдив предостави терените и проекта на АПИ, нещата започват да се случват бързо. Там няма локали, а само входове и изходи, а цялата отсечка е около 5 км. Очакваме догодина той да стартира, веднага, след като се приключат дейностите с пътя Пловдив- Асеновград. Така Пловдив ще има завършен ринг на Околовръстното шосе, което ще улесни много Пловдив. Това на практика ще елиминира до голяма степен транзитния трафик, който минава през градската част.

-Кои други пътища и инфраструктурни обекти в Пловдивска област трябва спешено да се ремонтират през новата година?

-  Много ми се иска да успеем да ремонтираме пътя до Лилково. Там е едно приказно място,  което има огромни предпоставки за туризъм. Мостът на Хисаря също трябва да бъде реконструиран, като вече имаме започнали отчуждителни процедури. Кръговото на село Труд влиза в плановете, като за този проект има избран изпълнител.  Има доста проекти, които в най-скоро време трябва да бъдат реализирани.

Областта се развива с много по-бързи темпове,отколкото ние можем да изградим инфраструктурата. Това от една страна е добре,  но от друга създава проблеми -  предпоставки за задръствания и конфликти ситуации. Ние като областна администрация правим всичко възможно в най-кратки срокове да задоволим потребностите на хората. И по-важното - проектите, които правим – да бъдат работещи, а не да направим нещо, за което всеки ден шофьорите да се сещат за нас…

-Има ли трудности, с които се сблъскахте в последната година?

-Иска ми се нещата да вървят по-бързо, за съжаление, не всичко се случва, така, както ни се иска. Разликата между администрация и бизнесът е голяма. Те самите казаха, че са в състояние да проектират цял завод за два месеца, а тук темповете са съвсем различни, по разбираеми причини – искане на документи от една институция към друга, съгласувания и въобще процедурите са доста тромави.  Това са проблемите в най-общи линии.

-Областна администрация бе пуснала обществена поръчка за предпроектни проучвания за дългоочаквания проект „Въча-Доспат”, но тя бе прекратена. Кога може Пловдив да бъде снабдена с чиста вода от Родопите?

- Аз участвах в две от процедурите за предпоректни проучвания. При първата, една фирма взе много пари, а реално не даде никакъв работещ проект. Присъствах и когато искаха още пари, което за мен бе чист опит за измама.  Във втората процедура участваха четири фирми, но на три не им бяха изрядни документите. За това я прекратих и казах на компаниите да се оправят документацията и пак да участват.  Реално те правят най-важното нещо – предпроектното проучване, на което стъпва цялото изпълнение след това. Отново ще стартираме процедурата.

Това е може би най-важният проект за града и цялата област. Виждаме, че състоянието на питейната вода непрекъснато се влошава.  Реално с този проект пловдивчани ще пият чиста планинска вода. Самото изпълнение не е толкова трудно, тъй като водата ще идва по гравитачен път.  Отделно проектът е много олекотен от 35 км сме го намалили на 18 км, лично съм го минавал пеша цялото трасе с джипиес система, което показа, че тръбите ще минават по сервитута на сегашния напоителен канал.  Място за изравнител също е намерено  над село Първенец, щом древните римляни са успели да го направят, не виждам защо ние да се затрудним.

Чиста планинска вода ще потече от чешмите в Пловдив, правят 18-километрово трасе от ВъчаОбластна управа ще рестартира обществената поръчка за каскада „Доспат-Въча“

-Има ли други проекти, над които работите за следващата година?

-  Ще дадем началото на един проект, който ще бъде от огромно значение за държавните структури. В момента има държавни учреждения, които са под наем, като всяка година се дават по 750 000 лева за наеми. Държавата разполага с терен в район „Южен”, който е с големина от 4 дка, като на него ще се построят офиси, апартаменти, зали и други помещения. В него ще бъдат разположени тези структури на държавата, като този комплекс може да бъде построен на обезщетение. Вече разговарях с премиера и министъра на регионалното развитие, които се съгласиха за този проект. Очакваме да мине и през гласуване в Министерския съвет. 

Това ще е голям плюс и за хората, тъй като няма да има нужда да обикалят целия град, за да ходят от едно учреждение в друго. Отделно заплатите не са толкова високи, като служителите ще могат да се възползват и от жилищната част на комплекса. Това е начинът да задържим младите хора в администрацията. Идват студенти да се обучават, а аз няма с какво да ги задържа тук . Служители работят и живеят.

Събират държавните институции в една сграда в Пловдив! Дават апартаменти на служителитеНа площ от 4 дка в район „Южен” вдигат комплекс с офиси и жилища

Очаквайте продължение – кои са отличниците на Пловдивска област, какво смята за развитието на Пловдив и как ще продължи кариерата на Здравко Димитров.