Учени смятат, че са разрешили един от най-големите парадокси в науката, който първо беше идентифициран от професор Стивън Хокинг.

Той открива, че черните дупки се държат по начин, който противопоставя две фундаментални теории.

Черните дупки са мъртви звезди, които са се разпаднали и имат толкова силна гравитация, че дори светлината не може да избяга от тях.

Ново проучване претендира, че разрешава парадокса, като показва, че черните дупки имат свойство, което е определено като "квантова коса".

"Проблемът беше разрешен!" казва пред BBC професор Ксавие Калме от университета в Съсекс. Той е сред тези, които разработват математически техники, които, според тях, са разрешили парадокса.

В основата на този парадокс е проблем, който заплашваше да подкопае устоите на две от най-важните теории във физиката. Според Общата теория на относителността на Алберт Айнщайн, информацията за това какво влиза в една черна дупка не може да излезе, но според кватовата механика това е невъзможно.

Професор Калме и колегите му твърдят, че са показали, че съставните части на звездата оставят отпечатък в гравитационното поле на черната дупка.

Учените наричат този отпечатък "квантова коса", защото тяхната теория замества по-ранна идея, наречена "теорема без коса", която е разработена от професор Джон Арчибалд Уийлър от Принстънския университет в Ню Джърси през 60-те години на миналия век.

Професор Уийлър дава това име на своята теорема, защото тя предава математическото описание на черна дупка: субект, който има маса, въртене и заряд, но няма други физически характеристи, или е плешив, ако предпочитате.

"Теоремата с коса" на професор Калме, публикувана в журнала Physical Review Letters, е революционна. Той твърди, че тя разрешава парадокса на Хокинг, който притеснява сериозно физиците, откакто професор Хокинг забелязва това разминаване през 70-те г.

Парадоксът пораждаше възможността или квантовата механика или теорията за относителността да имат пропуски, което е ужасяваща перспектива за физиците-теоретици, защото това са двата стълба, на които се основава по-голямата част от нашето разбиране за Вселената.

Авторите на "Теоремата с коса" твърдят, че разрешават парадокса чрез скъсяване на разликата между общата относителност и квантовата механика. Идеята за квантовата коса позволява на материята, която влиза в черната дупка, да излезе отново без да нарушава никой от основните принципи на която и да е от двете теории. Това е просто и елегантно решение.

"На хората обаче ще им е необходимо известно време, за да го приемат," казва професор Калме. "Хокинг се натъква на този парадокс в годината, в която съм роден," казва още той.

Оттогава много известни физици по света са работили по него, предлагайки много драматични неща, за да го обяснят, в това число предложения, че някои аспекти от квантовата механика са погрешни.

"По тази причина ще отнеме известно време хората да приемат, че нямате нужда от радикално решение за разрешаването на проблема," обяснява Калме. Ако "теоремата с коса" издържи на проверката, той твърди, че това може да бъде първата стъпка за свързването на теориите за относителността и квантовата механика.

"Една от последиците на парадокса на Хокинг беше, че общата относителност и квантовата механика са несъвместими. Това, което откриваме, е, че са доста съвместими."

Източник: profit.bg