От TikTok са наясно, че директорът на Meta Марк Зукърбърг преработва приложенията на Facebook и Instagram, така че да приличат на т.нар. "ленти" (Reels), популярна услуга с кратки видеа. Но TikTok няма интерес да имитира Facebook. "Facebook е социална платформа. Те са изградили всичките си алгоритми въз основа на социалната графика. Това е тяхната основна компетентност, но не и нашата", заяви пред CNBC Блейк Чандли, президент по глобалните бизнес решения на TikTok.

Чандли, който прекара 12 години във Facebook, преди да се присъедини към TikTok през 2019 г., обясни, че бившият му работодател вероятно ще има неприятности, ако се опита да копира TikTok. А и в крайна сметка копираният "продукт" предложи по-нискокачествено потребителско изживяване. Компанията Facebook пусна Instagram Reels през 2020 г., а миналата година пренесе услугата и в основното си приложение във Facebook. "Ние сме платформа за забавление. Разликата е значителна", обясни Чандли. 

От друга страна пък директорът на приложението Facebook Том Алисън заяви за The Verge, че TikTok все повече краде дял от най-голямата социална мрежа в света. Facebook планира да изглежда повече като TikTok, като предоставя повече съдържание, независимо дали е споделено от приятели. "Това, което не сме възприели, е колко социален може да бъде този формат", посочи Алисън.

И представянето на Facebook го потвърждава. Цената на акциите на Meta е спаднала с 52% тази година, което е по-ниско от спада общия технологичен индекс Nasdaq, изгубил 32%. По-рано през годината самият Зукърбърг призна конкурентния натиск от TikTok. "Затова фокусът върху Reels е толкова важен в дългосрочен план", заяви той. 

TikTok е собственост на частната китайската ByteDance. Чандли подечрта, че историята не е на страната на Зукърбърг и припомни опита на Google да измести Facebook. "Спомняте си, когато Google създаваше Google+? Във Facebook имахме военни стаи тогава. Всички се притесняваха", обясни той.

И независимо колко пари вложи Google в стремежа си за социална мрежа, той не можеше да се конкурира с Facebook, превърнал се в място за хората да се свързват с приятели и да споделят снимки и актуализации. "Стана ясно, че стойността на Google е търсенето, а Facebook е добър в социалните мрежи", обясни Чандли. Според него същото се случва и сега, в TikTok наистина са добри в това, с което се занимават и представят културни тенденции и различно преживяване. "Facebook не могат да постигнат това, освен ако не се отдалечат от социалните си ценности, което не мисля, че ще направят", заяви Чандли. 

От страна на Facebook обаче няма коментар.

Чандли заяви, че изпитва уважение към Зукърбърг и вижда Facebook и Google като силна конкуренция, но отбеляза, че TikTok има много конкуренти по цял свят, включително фирми в електронната търговия и предаването на живо.

Той обясни, че не е забелязал забавяне на рекламните приходи в TikTok, въпреки съобщеното от компании като Snap, че приходите от реклами са засегнати заради инфлацията и заплахата от рецесия. Акциите на Snap загубиха почти 3/4 от стойността си тази година. "Чух, че ще има забавяне на рекламния пазар, някъде с 2-6%, но не сме го забелязали", заяви Блейк Чандли.