Мощни сигнали се излъчват в посока на Земята от дълбокия Космос с безпрецедентна скорост. Това може да звучи доста стряскащо, но според учените, източник на повтарящи се бързи радиосигнали, открит миналата година, е бил записан, изстрелвайки повече от 1800 изблика на звуци към нас в рамките на два месеца. Хиперактивният характер на избухването позволи на изследователите да определят неговата галактика-домакин и източник.

Наречен FRB 20201124A, обектът е открит с помощта на петстотинметровия сферичен радиотелескоп FAST, разположен на територията на Китай. Това е описано в доклад, ръководен от астронома Хенг Сю от Пекинския университет в Китай, пише Hicomm.

Бързите радиоизбухвания или FRB са мистериозен космически феномен. Емисиите с висок интензитет обикновено продължават само част от секундата и техният произход беше неизвестен доскоро. Досега има няколко хиляди уловени от учените, откакто първият беше открит през 2007 г. Всички FRB са необичайни, но новооткритият беше особено странен. Над 82 часа наблюдение, разпределено в продължение на два месеца, според статията, публикувана в Nature, FAST откри 1863 изблика.

Неговата поляризация и сила на сигнала варират значително, което го направи първият FRB, който показва тези видове вариации във вълните си, каза авторът на изследването Фан Уанг от университета в Нанкин. Доказателствата досега сочат, че неговият източник е магнетар: неутронна звезда с мощно магнитно поле. Въпреки това начинът, по който поляризацията му се променя с времето, предполага, че всъщност друг обект може да допринася за сигналите.

„Тези наблюдения ни върнаха към чертожната дъска“, казва астрофизикът Бинг Джан от Университета на Невада, Лас Вегас. „Ясно е, че FRB са по-мистериозни от това, което сме си представяли. Необходими са повече наблюдения спрямо дължина на вълната, за да се разкрие допълнително природата на тези обекти.“

Почти всички FRB, открити досега, са дошли от твърде далече, за да може ясно да се разбере откъде произхождат. Само шепа са се повторили, а още по-малко са по предсказуем модел. Това ги прави изключително трудни за изучаване, което означава, че техният произход е убягвал на учените повече от десетилетие.

Смята се, че сигналите идват от огромни експлозии в дълбокия Космос, които изчезват за по-малко от секунда. През 2020 г. изследователите казаха, че са засекли радиоизригвания, идващи от обект, известен като магнетар. Магнетарите са вид неутронни звезди с изключително мощно магнитно поле – смята се, че само шепа от тях присъстват в Млечния път.