Само след три години новите коли в Европа няма да могат да се движат системно с по-висока скорост от посочената от ограничителните пътни знаци, след като бъдат въведени предложенията на Европейската комисия за намаляване на катастрофите.

Тя иска да задължи от 2022 г. всички новопроизведени автомобили за държавите от Евросъюза да бъдат оборудвани с нови системи за безопасност. Една от тях е Интелигентният асистент за скоростта ISA (Intelligent Speed Assist), който представлява един вид автоматична моторна спирачка в случай на системно шофиране с превишена скорост, съобщава в. "Труд". Тази функция ще намалява мощността на двигателя по електронен път и така ще пречи на водачите да карат по-бързо от позволеното.

Интелигентният асистент за скоростта следи дали превозното средство спазва ограниченията на скоростта. Системата получава данни за позволената скорост от дигиталната навигационна карта на автомобила и указанията на пътните знаци, които се „четат” от камера в предното стъкло.

Когато водачът започне да нарушава ограниченията, най-напред получава предупредителни звукови и визуални сигнали. При неколкократно превишение на скоростта системата автоматично намалява мощността на двигателя на колата до степен, която не позволява движение с по-висока скорост от позволената в съответния участък от пътя. Паралелно с това звуковата и светлинната индикация показва на водача, че кара по-бързо от разрешеното и затова губи мощност.

Въвеждането на Интелигентен асистент за скоростта като задължително оборудване за новите автомобили в ЕС от 2022 г. трябва да бъде облечено в законов текст и да премине гласуване в Европейския парламент заедно с други предложени мерки за пътна безопасност. Предстои да се уточняват юридически и технически принципи за работата на тази система.

Спирачките на автомобила няма да се активират, за да се спазват ограниченията на скоростта, а това ще става само с регулиране на мощността на двигателя чрез управление на софтуера.

Системата трябва да може да се изключва временно за кратък период с рязко натискане до дупка на педала на газта в случай, че е необходимо да се извърши бързо изпреварване или да се излезе от критична ситуация. При всяко стартиране на автомобила обаче системата автоматично се активира.

Включването на Интелигентния асистент за скоростта в задължителното оборудване означава, че всички нови коли в ЕС ще трябва да разполагат и с други електронни системи като навигация и разпознаване на пътните знаци. Към момента в повечето масови модели те не фигурират в базовото оборудване и се доплащат допълнително, като вдигат цената с до няколко хиляди лева.

Според изчисленията на Европейската комисия обаче въвеждането на Интелигентен асистент за скоростта ще оскъпи минимално автомобилите (около 50-60 евро), тъй като той ще обедини и автоматизира действието на системи, с които повечето производители вече разполагат.

Американската служба за безопасно движение пресметна, че вграждането на тази нова система (камера, контролен модул, софтуер) ще струва на автомобилните фирми между 180 и 250 евро на кола, друг е въпросът на каква цена ще се продава на крайните клиенти.

"Волво" няма да вдига повече от 180 км/ч

Шведската компания „Волво” е първият голям автомобилен производител, който предприема мерки за ограничаване на максималната скорост на своите модели с цел подобряване на пътната безопасност. От 2020 г. всички коли от тази марка ще развиват максимална скорост не по-висока от 180 км/ч.

По този начин „Волво” извършва нова революция в индустрията по отношение на подобряването на сигурността на пътниците – също както въвеждането на триточковия предпазен колан през далечната 1957 г. С ограничаването на максималната скорост шведската фирма рискува да загуби клиенти, но гони целта да няма загинали и тежко ранени хора в своите автомобили.

В момента топмоделите на „Волво” развиват 250 км/ч. В по-голямата част на Европа максималната допустима скорост по магистрали е 130 км/ч, а в Швеция дори е по-ниска – 110 км/ч.

Заводски ограничения при масовите серийни коли по отношение на максималната скорост към момента се слагат на електромобилите. При тях това се налага, защото при бързо шофиране батерията се изразходва за много кратко време.

С фиксирането на по-ниска максимална скорост производителите на електрически коли искат да предпазят клиентите си от риска да останат без ток по средата на пътя.