Представете си, че колата ви може не само да разбере дали сте твърде пияни или сънливи, или разсеяни, или по друг начин „не във форма“, за да шофирате, но може буквално да спре превозното средство.

В ново изявление Volvo обяви спецификата на своята „система за разбиране на водача“: една от най-готините характеристики на предстоящия флагмански електрически SUV EX90, който очакваме в началото на ноември, докато компанията се готви да премине към изцяло електрически автопарк до 2030 г, съобщава hicomm.bg.

Aнализът на водача е едно от най-интересните приложения, които Volvo планира за своите сензори за откриване и обхват на светлината (LIDAR), единият от които ще бъде монтиран извън колата, за да помогне за откриване на препятствия по пътя, а другите два ще се фокусират върху очите на водачите, за      да определят дали шофират в нетипично състояние, или имат нужда от помощ.

Изключително интелигентната кола първо ще издаде поредица от предупреждения към водача, ако нейните сензори открият, че водачът е в нетрезво състояние, и след това ще продължи да забавя колата и евентуално ще я спре, включвайки аварийните светлини, ако проблемът продължи.

„Нашето изследване показва, че като просто наблюдаваме къде гледа водачът и колко често и за колко време очите му са затворени, ние можем да кажем много за състоянието на водача“, каза експертът по безопасността на Volvo Ема Тивестен в изявлението.

„Като базира своите изчисления на резултатите от нашите изследвания, сензорната система позволява на нашите автомобили да идентифицират дали способността на водача е нарушена може би поради сънливост, разсеяност или други причини за невнимание, и да предложи допълнителна помощ по начин, който най-добре отговаря на ситуацията, продължава тя, като „други причини за невнимание“ се използва като евфемизъм за шофиране в нетрезво състояние.

Както се посочва в изявлението, различните модели на погледа могат да показват различни състояния на автомобила, които след това съответно ще предупреждават водача. Например, ако водачът „гледа пътя твърде малко“, това може да означава, че пише текстови съобщения, докато шофира, но ако се фокусира върху него „твърде много“, това може да означава, че е потънал в мисли и не обръща внимание на поставената задача да шофира, съобразявайки се със случващото се около него.

Докато LIDAR получи доста лоша репутация, тъй като главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск изглежда презира технологията, Volvo отдавна се интересува от използването ѝ, за да помогне за ограничаване на инциденти, причинени от разсеяно или нарушено шофиране.

Само времето на пътя ще покаже дали системата действително помага да се отстранят пияните шофьори. Ако обаче се случи, можем само да се надяваме, че други производители на EV ще последват примера.