Facebook на кръстосан разпит пред американския Сенат. Социална мрежа или мрежа за контрол на масите се оказа платформата? За това шефът на Facebook Марк Зукърбърг вече разпитван от сенаторите повече от осем часа.

Всичко се разви като сценарий на филм. Петият най-богат човек в света и основател на най-голямата социална платформа в историята на човечеството бе подложен на кръстосан огън от политиците. Причината - скандалът с теч на информация на потребители, която впоследствие е била използвана с пропагандни цели около последните президентски избори в САЩ, съобщава Нова ТВ.

„Допуснахме грешка. Аз сбърках и съжалявам. Създадох Facebook, аз го управлявам и аз нося отговорност за това, което се случи”, заяви Зукърбърг пред Сената.

Оказа се, че над 80 милиона потребители на социалната мрежа са засегнати от изтичането на лични данни. Компанията майка призна, че 2/3 от хората във Facebook не са защитени.

„Не преценихме колко е голяма отговорността ни и това беше огромна грешка. Това беше моя грешка. И съжалявам”, категоричен бе Зукърбърг.

35 000 българи са били засегнати от скандала.

Оказва се, че няколко лайка във Facebook са напълно достатъчни добре подготвеното око твърде точно да предскаже за кого бихте гласували, от какъв пол сте и с каква сексуална ориентация или колко сте интелигентен, както и коя тактика за влияние върху психиката би ви подействала най-добре.

Макар Facebook да не продава данните за потребителите си на трети страни, компанията със сигурност печели добре от тях - около 40 млрд. долара през миналата година. Това й отрежда второ място след Google на пазара на дигитална реклама.

За пръв път Марк Зукърбърг заговори формално за платена версия на Facebooк, която да не включва реклами. За момента обаче това не изглежда сериозно обмисляна идея.

По време на кръстосания разпит стана ясно още, че Facebook може да следи хора дори извън социалната мрежа. Например, при четене на статия има опция "харесай" (Like) и "сподели" (Share) във Facebook. Компанията на Зукърбърг може да следи дали потребителите натискат тези бутони, което означава още повече информация за рекламодателите.

Заговори се и за "профилите в сянка". Доказателство за тях е как дори човек, който за първи път влиза във Facebook, веднага получава покани за приятели, които имат телефонния му номер и от други източници.

В крайна сметка Зукърбърг обеща разследване и по-строги мерки за сигурност