Собственикът на Facebook – Meta Platforms, не успява да спре продажбите на фалшификати на Gucci и Chanel в своите приложения, докато компанията навлиза все по-активно в електронната търговия, сочат проучване и интервюта, цитирани от Ройтерс.

Платформите на компанията се оказаха горещи точки за продаващите фалшификати, които се възползват от различните инструменти за общуване, за да достигнат до потребителите, разкриват интервюта с представители на академичната общност, на индустрията и разследващи търговията с фалшиви стоки.

„Facebook и Instagram са основните пазари, на които се продават фалшификати към различни хора от обществото. Преди 10 години това се случваше в eBay, а преди 5 - в Amazon”, коментира Бенедикт Хамилтън, управляващ директор на Kroll, частна разследваща компания, наемана от брандове, засегнати от подобни измами.

Проучване, водено от компанията за анализи на социалните мрежи Ghost Data и споделено ексклузивно в Ройтерс, показва, че фалшификаторите предлагат имитации на луксозни марки, в това число Gucci, Louis Vuitton, Fendi, Prada и Chanel.

То е идентифицирало повече от 26 хил. активни акаунта на фалшификатори, опериращи във Facebook в рамките на проучването между юни и октомври 2021 г. Това е първият път, в който изследване се фокусира върху основното приложение на Meta в този аспект. Данните показват, че по същото време е имало над 20 хил. активни акаунта на фалшификатори в Instagram. Броят им е бил по-голям спрямо предходната година, но под пика от 2019 г., когато са били намерени 56 хил. профила. Около 65% от акаунтите, установени през 2021 г., са базирани в Китай, следвани от 14% - в Русия, и 7,5% - в Турция.

Ghost Data е италианска компания за анализи, основана от експерта по киберсигурност Андреа Стропа, която е и консултант анализ на данни на Световния икономически форум, предава "Инвестор". Фирмата има история с разкриването на начините, по които социалните мрежи се ползват от фалшификатори, от поддържници на Ислямска държава и за дигитална пропаганда.

Проучване на Ройтерс е открило десетки акаунти в Instagram и публикации във Facebook, които рекламират фалшиви стоки и които Meta е премахнала за нарушаване на правилата ѝ, след като от информационната агенция са подали сигнал.

Онлайн търговията е важен приоритет за Meta, която интегрира нови функции за пазаруване, които могат да помогнат за увеличаване на приходите ѝ, докато тя е изправена пред все по-голям натиск от промените в рекламните практики и намаляване на растежа на броя на потребителите. Компанията е обявила твърда позиция срещу фалшификаторите. Instagram твърди, че луксозни марки като Dior, Balenciaga и Versace са добавили функции за пазаруване в приложението.

Но потребителите, ползващи платформите за продажбата на фалшиви стоки, представляват постоянен проблем за компанията, която е критикувана от властите и регулаторите за слабата модерация на съдържанието.

„Продажбите на фалшификати и измамите са проблем, който винаги е присъствал при новите технологии“, коментира говорител на Meta. „С всеки ден ставаме все по-добри в спирането на тези продажби и в отстраняването на измамниците“.

Повечето купувачи знаят, че няма да получат нещо оригинално, когато платят 100 долара за дамска чанта, която по принцип се предлага за повече от 5000 долара. Но щетите включват удар по продажбите и репутацията на брандовете, потенциални проблеми със сигурността на нерегулираните стоки, както и връзка между измамниците и организираната престъпност, твърдят експерти.

Meta се присъедини към уебсайтове за онлайн търговия в борбата с продажбата на фалшификати. Но за разлика от обявите в сайтове за пазаруване като eBay и Amazon.com, социалните мрежи дават на измамниците редица канали, в които да показват стоката си тайно – в затворени групи, лични съобщения и дори в изчезващо съдържание като това в Instagram Stories, допълват анализаторите.

„Те създават много уникални възможности за прикриване на фалшификаторите“, коментира Лара Милър, вицепрезидент корпоративна стратегия в Международната коалиция срещу фалшификатите. „Всички се опитваме да ги настигнем“.

Фалшификаторите се възползват от функции като продуктовите каталози в WhatsApp, които са криптирани и достъпни в опцията „бизнес профил“ в приложението, разкриват от Ghost Data. По думите на Стропа има засилваща се тенденция трансакциите за фалшиви стоки да се случват в платформите на компанията, а не във външни сайтове.

Някои марки от висок клас са наясно с възможностите на широк спектър онлайн платформи – от онлайн магазини до социални мрежи – за справяне с фалшификаторите.

През 2020 г. Chanel, Lacoste и Gant се оттеглиха от инициатива на Европейската комисия, целяща по-голямо сътрудничество между марки и сайтове като eBay, Alibaba и Marketplace на Facebook в борбата с фалшификатите. Тогава брандовете казаха, че инициативата просто не е ефективна.

Главният финансов директор на Chanel Филип Блондио миналата година сподели в интервю, че Chanel, която продава само козметика и парфюми онлайн, не вярва, че Facebook или Instagram са „правилната среда за продажбата на луксозни продукти“. Той допълни, че брандът иска „много защитена“ и интимна среда, в която да общува с клиентите си.

Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която оценява световната търговия с фалшификати на 464 млрд. долара за 2019 г., твърди, че бумът на онлайн търговията в периода 2020-2021 г. е довел до огромен ръст на доставките на фалшификати. Според представители на академичните среди измамите са се увеличили значително по време на пандемията, докато законодателството в САЩ и ЕС е продължило да не може да се справя с този проблем.

Chanel, Gucci и Prada твърдят, че битката им с фалшификатите е довела до свалянето на хиляди публикации в социалните мрежи миналата година, но не коментират конкретно услугите на Meta. LVMH, която в документ посочва, че е похарчила 33 млн. долара за борба с фалшификатите през 2020 г., е отказала да коментира въпроса.

Според ново дело, което Meta е завела с Gucci миналата година, от 2015 г. платформата не успява да спре действията на жена в Москва, обвинена в продажбата на фалшиви стоки, в услугите на компанията, тъй като тя използва мрежа от повече от 150 акаунта.