Метапространство – това е концепция, за която се говори все повече като за следващия голям хит сред технологичните компании, маркетолозите и анализаторите. Това „чудо“ привлича вниманието – а и парите – на някои от най-големите корпорации в технологичния свят.

За всеки обикновен човек това изглежда като да е измислена версия на виртуалната реалност (VR) – но някои смятат, че може би е бъдещето на интернет. Всъщност можем да сравним метапространството спрямо VR така, както сравняваме съвременния смартфон с тромавите мобилни телефони от 80-те години, отбелязва BBC.

В ерата на метапространството няма да ни е нужен компютър или смартфон – ще ни е достатъчна малка джаджа, подобна на очила, за да влезем във виртуален свят, свързващ всякакви цифрови среди. За разлика от сегашната виртуална реалност, която се използва най-вече за игри, метапространството ще може да се използва на практика за всичко – работа, игра, концерти, кино, пътувания.

Повечето хора си представят, че ще имат 3D аватар – виртуално представяне на самия себе си – и ще го използват при появата си в мета-реалността. Но тъй като всичко това все още е само идея, все още няма и единно виждане относно метапространството и неговите характеристики.

Защо става хит?

Увлечението по дигиталните светове и разширената реалност се възбужда на всеки няколко години, но обикновено стихва след това. Доста по-траен и силен е интересът на богатите инвеститори и големите технологични компании. Никой не иска да остане встрани от модата, ако окаже, че това е бъдещето на интернет.

Кой най-много се интересува?

Facebook посочи като свой основен приоритет изграждането на метапространство. Компанията инвестира много във виртуалната реалност чрез своите хедсет Oculus, което ги направи по-евтини от конкурентните модели (може би дори на загуба, според някои анализатори). Фирмата също така създава VR приложения за социални разговори и за работното място, включително такива, които взаимодействат с реалния свят.

Facebook твърди, че метапространството „няма да бъде изградено за една нощ от една компания“ и обеща да си сътрудничи с много други играчи в тази надпревара. Наскоро тя инвестира 50 млн. долара във финансиране на групи с нестопанска цел, за да помогне за „изграждане на метапространството отговорно“. Предположението е, че идеята ще се развива тепърва, в рамките на идните 10 до 15 години.

Кой друг се интересува от метапространството

Тим Суини, ръководителят на Epic Games (която произвежда Fortnite), отдавна говори за своите стремежи към метапространство. Онлайн мултиплеър игрите имат споделени интерактивни светове от десетилетия назад. Те не са метапространство, но имат някои общи идеи.

През последните години Fortnite разшири своя продукт, като организира концерти и събития в собствения си „дигитален свят“. Това впечатли мнозина с възможностите, които показа – и привлече световното внимание към визията на Суини за метапространството.

Други игри също се доближават до идеята за метапространството. Roblox, например, е платформа за хиляди отделни игри, свързани в по-голямата екосистема. Междувременно Unity, платформа за 3D разработка, инвестира в „цифровите близнаци“ – цифрови копия на реалния свят – а графичната компания Nvidia изгражда своя „Omniverse“, който описва като платформа за свързване на 3D виртуални светове.

Значи става дума за игри?

Не само. Въпреки че има толкова много идеи за това какво може да бъде метапространството, повечето визии виждат социалното човешко взаимодействие като ядро на концепцията. Facebook, например, експериментира с приложение за VR срещи, наречено Workplace, и социално пространство, наречено Horizons – като и двете използват системи за виртуални аватари.

Друго приложение за виртуална реалност на име VRChat е изцяло фокусирано около излизането онлайн и общуването – без никаква специална цел, освен изследването на средата и срещата с хора.

Неотдавна се появи идеята производителите на автомобили, рекламирайки новите си модели, да могат да показват вътрешния салон на всяка кола чрез виртуално представяне – такова, което позволява на кандидат-купувача да седне и да кара новия модел, още преди той да е произведен.

Съществува ли технология за всичко това

През последните години VR извървя дълъг път на развитие. Устройствата, подобни на големи очила, се опитват да излъжат човешкото око да вижда триизмерно, докато играчът се движи из съответния виртуален свят. Някои модели устройства станаха доста популярни и се превърнаха в предпочитан подарък за младежите.

Експлозията на интерес към NFT също има общо с идеята за метапространството. Принос за развитието на технологията ще има и по-добрата, по-надеждна и по-бърза мобилна свързаност, за което вече разполагаме с 5G.

Засега обаче всичко е на съвсем ранен етап. Еволюцията на метапространството – ако изобщо се случи – ще се води между технологичните гиганти през следващото десетилетие, а може би дори по-дълго.

Източник: technews.bg