Изследователите са разработили първия базиран на LiDAR дисплей с добавена реалност за използване в превозни средства. Тестовете на прототипна версия на технологията предполагат, че тя може да подобри пътната безопасност, като индикира обекти, за да предупреди за потенциални опасности, без да разсейва водача.

Технологията е разработена от изследователи от Университета в Кеймбридж, Университета в Оксфорд и Университетския колеж в Лондон (UCL). Тя се основава на LiDAR (детектиране и обхват на светлината) и използва LiDAR данни за създаване на холографски изображения с ултра висока разделителна способност на пътни обекти. Те биват прожектирани директно към очите на водача, вместо 2D проекции на предното стъкло, използвани в повечето head-up дисплеи.

Въпреки че технологията все още не е тествана в автомобил, ранните тестове, базирани на данни, събрани от оживена улица в централен Лондон, показват, че холографските изображения се появяват в зрителното поле на водача според действителното им положение, създавайки добавена реалност. Това би могло да бъде особено полезно, когато обекти като пътни знаци са скрити от големи дървета или камиони, например, позволявайки на водача да "вижда" визуални препятствия.

„Head-up дисплеите се включват в свързани превозни средства и обикновено проектират информация като скорост или нива на гориво директно върху предното стъкло пред шофьора, който трябва да държи погледа си на пътя“, каза водещият автор Яна Скирневская, доктор по медицина.

Скирневская и нейните колеги базират своята система на LiDAR, метод за дистанционно наблюдение, който работи чрез изпращане на лазерен импулс за измерване на разстоянието между скенер и обект. LiDAR се използва често в селското стопанство, археологията и географията, но също така се изпробва в автономни превозни средства за откриване на препятствия.

Оптичната настройка е в състояние да проектира множество слоеве холограми с помощта на усъвършенствани алгоритми. Холографската проекция може да се появи с различни размери и е подравнена с позицията на представения реален обект на улицата. Например, скрит уличен знак би се появил като холографска проекция спрямо действителното му положение зад препятствието, действайки като предупредителен механизъм.

В бъдеще изследователите се надяват да усъвършенстват системата си, като персонализират оформлението на хед-ъп дисплеите и са създали алгоритъм, способен да проектира няколко слоя различни обекти.

Тези слоести холограми могат да бъдат свободно подредени в зрителното пространство на водача. Например, в първия слой, пътният знак на по-голямо разстояние може да бъде проектиран с по-малък размер. Във втория слой може да се покаже предупредителен знак на по-близко разстояние при по-голям размер.

Сега изследователите работят за миниатюризиране на оптичните компоненти, използвани в холографската им настройка, за да могат да се поберат в автомобил. След като настройката приключи, ще бъдат проведени тестове на превозни средства на обществени пътища в Кеймбридж.