Въпреки намаленото производство Volkswagen Golf е напът отново да се превърне в най-продавания автомобил в Европа за 2021 г., като в битката за първото място се включва и Dacia Sandero, съобщи investor.bg. През последните няколко месеца Golf изпадна от Топ 10, тъй като Volkswagen AG сви производството в завода си във Волфсбург заради недостига на полупроводници, пише Automotive News Europe.
Производството на Golf беше силно засегнато от проблемите във веригите на доставка, тъй като Volkswagen и други традиционни автомобилни производители приоритизираха изграждането на по-луксозни модели, отделящи по-ниски нива на въглеродни емисии.
Продажбите на Golf в Европа спадат с 24 на сто до 191 924 броя през първите 11 месеца на 2021 г. на годишна база, според изчисления на JATO Dynamics.
Лидерската позиция на "народния автомобил" в Европа се оспорва най-вече от френски компании, като малкият хечбек Sandero на Dacia, собственост на Renault, се нарежда на второ място към края на ноември с продажби от 176 650 броя, отчитайки 18-процентен ръст спрямо същия период на 2020 г.
Sandero е следван от Renault Clio с продажби от 175 082 броя, което представлява спад от 21 процента на годишна база. Clio беше най-продаваният автомобил в региона през ноември, когато Golf изпадна извън Топ 10.
Големият победител сред първите десет е малкият SUV Peugeot 2008, който за периода януари-ноември заема четвърто място със 173 782 продажби, което представлява 27-процентен ръст. Моделът на Peugeot оглави класацията през октомври, когато Golf изобщо не фигурираше в Топ 10.
Новото поколение Toyota Yaris започна силно годината, като стана най-продаваният автомобил в Европа през януари, но е едва шести в подреждането за 11-те месеца. Недостигът на чипове принуди Toyota да даде приоритет на други модели през втората половина на годината, включително на наскоро пуснатия в продажба Yaris Cross.
Малкият SUV T-Roc на Volkswagen надмина по продажби хечбека Polo в Топ 10, достигайки седмо място със 168 256 продадени броя и 20% ръст на годишна база.
Fiat 500 също записва силна година, намирайки място сред най-продаваните модели в Европа. Автомобилът заема девето място с продажби от 147 695 броя, което представлява 36-процентен ръст на годишна основа.
Opel Corsa достига осмо място със 163 568 продажби, което е спад от 8% на годишна база, докато Renault Captur се нарежда на десета позиция с доставени 145 505 автомобила, или спад от 8,2% на годишна база.
Докато традиционно популярните за Европа модели на Ford, като Focus и Fiesta, остават извън десетката заради проблемите с недостига на компоненти, записвайки спадове от съответно 45% и 44 на сто. Малкият SUV Ford Puma отчита ръст от 17 на сто до 122 529 броя.
Skoda Octavia, друг основен пазарен участник, също изпада от Топ 10, като продажбите на модела се свиват с 20 на сто до 130 270 броя.
Очаква се общите продажби в Европа да достигнат 13,9 милиона броя за цялата 2021 г., което ще представлява ръст от едва 0,2% спрямо 2020 г., изчислява IHS Markit.
Консултантската фирма прогнозира, че през 2022 г. европейският пазар ще се разшири до 15 млн. продадени автомобила, тъй като недостигът на чипове се очаква да отшуми. Въпреки това IHS Markit предупреждава, че други фактори, като бързото разпространение на омикрон варианта на COVID-19, могат да попречат на възстановяването на пазара.