По-голяма склонност ли имат електромобилите към ръжда от конвенционалните модели на ДВГ? Проучване на германската организация GTÜ изследва именно този казус, цитирано от autobild.bg.
Проблемът при моделите на ток е в олекотената конструкция, която се използва, за да бъде компенсирано увеличеното заради батерията тегло. Приложението на алуминий и магнезий увеличава риска от галванична корозия, смята Марко Олер, технически мениджър в GTÜ. Този тип корозия настъпва при контакт на два материала с различен електричен потенциал. Тогава, според GTÜ, автомобилите ръждясвали по-бързо от обичайното.
Model 3 от Tesla често бива даван за пример. Интернет форумите са пълни със снимки на ръждиви петна по купето, дори и при екземпляри, които са почти нови.
Повече ръжда по електромобилите? Не и според експерт на DEKRA
Въпреки това, Маркус Константин от DEKRA не смята, че податливостта към ръжда е свързана с типа задвижване: „Не виждаме разлики в ръждата по купето, когато сравняваме автомобили с различни типове задвижвания.“
Дори Щефан Мьолер, ръководител на компанията за електромобили под наем Next Move, отговорен за флотилия от стотици употребявани автомобили на ток, не е съгласен с тезата на GTÜ. „При годишните технически прегледи нашите автомобили не откриваме нетипична ръжда, дори при 5-годишните с пробег над 100 хиляди километра“, казва Мьолер.
Не такъв обаче е случаят с Tesla Model 3 американско производство. При тези модели консервацията на кухините е толкова лоша, че кафявата чума ги атакува неусетно. Вода се събира в праговете или в багажника. „А ако клиентът направи сам консервация на кухините, гаранцията отпада“, казва Мьолер.
Задните дискови спирачки корозират бързо
Само електрическите автомобили обаче имат един по-специфичен проблем с ръждата: дисковите спирачки на задните колела корозират много по-бързо, тъй като те се използват много по-рядко поради рекуперацията на енергия при спиране – т.е. автомобилът спира посредством мотора, а не със спирачките. Мьолер се е натъквал на пробиви в спирачните дискове на автомобили Tesla, които са били доста нови.
Ето защо Volkswagen, например, монтира отзад барабанни спирачки на електрическите си модели – те са по-устойчиви на корозия. А потребителите на електромобили с четири дискови спирачки просто трябва да ги задействат по-често – чисто профилактично.
Още от категорията
Автопаркът на Пловдив се увеличава, близо 45 000 са новорегистрираните коли за 2024 г