Новорегистрираните автомобили в Пловдив от началото на годината са над 2 пъти повече от дерегистрираните за същия период, показва справка на МВР.
Общо 23 723 нови и употребявани МПС-та са преминали регистрация през пловдивския КАТ през 2022 година, като съотношението нови-стари е приблизително 1 към 4. Прави впечатление, че само 240 от тях са електрически, на фона на 398 през 2021 година.
Естественият прираст на новорегистрирани МПС-та за последната година е 12 618. С други думи, около 1000 нови автомобила се появяват по улиците на Пловдив всеки месец. Причината за големият брой е, че през 2022 години са дерегистрирани общо 11 105. От тях 10 526 са бракувани, а 579 са спрени от движение.
На този фон България е на първо място в Европейския съюз по ръст в продажбите на нови автомобили за първите девет месеца от годината. Според статистиката на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА), въпреки оскъпяването с над 10%, страната ни е продала най-много автомобили от януари до октомври, спрямо същия период миналата година.
От септември месец насам се наблюдава свиване на продажбите на нови автомобили у нас, което засилва търсенето на употребявани. Основна причина за спада е недостига на коли.
Повечето представителства у нас очакват и индексация на цените, заради намаляващото производство и липсата на материали, което допълнително забавя продажбите. Сроковете за доставка за нов автомобил вече са над 6 месеца, а цените се увеличават.
Така на практика се получава, че поръчваш кола на една цена, чакаш половин година, за да пристигне, но на финала тя е в България с променена, вече по-висока цена.
Според автомобилните експерти нормализиране на пазара в близките месеца няма как да се очаква, тъй като трябва да завърти цял един цикъл, който започва от производството, а е много трудно да се предвиди как точно ще се развият нещата и до колко бързо това ще се случи.