Сърбия и България са на финалната права в битката къде да бъде построен новият завод на "Фолксваген" в Източна Европа. Така анализатори коментираха признанието на главния изпълнителен директор на автомобилния концерн Volkswagen Group Берхард Майер пред изданието Automotive News Europe, че търсенето къде да се построи бъдещата фабрика е ограничено до две потенциални места от четири, но без да уточнява за кои страни става въпрос. Отпадналите са Румъния и Турция, а фаворитите са Сърбия и България, разтълкуваха веднага изявлението на германеца капацитети в бранша.
Стандартно фабриката на Балканите ще има годишен капацитет до 350 000 коли, същия като завода в Квасини, Чехия. Заводът обаче ще бъда така направен, че лесно да се изградят допълнителни халета при нужда. "Ако има търсене, производството може да се удвои", увери Берхард Майер.
Ден по-рано сръбският президент Александър Вучич обяви, че страната му трябва на всяка цена да се пребори "Фолксваген" да избере именно Сърбия за новия си завод. Залогът наистина е голям, защото става дума за директна капиталова инвестиция от над 1.4 млрд. евро. Ще бъдат открити около 5000 работни места плюс 500-600 инженерни, а впоследствие и още хиляди допълнителни като доставчици и обслужващи индустрии.
Изборът на терен за подобен мегазавод е свързан с изключително подробни проучвания. Volkswagen търси площ от около 4000 декара с достъп до индустриално електричество с голям капацитет (поне 20 MW), газопреносна мрежа, водоснабдяване, магистрала, близост до летище, жп транспорт, определeни екоизисквания и др.
Всяка държава (и локация) трябва да отговаря на детайлен въпросник, в който дават подробности за офертата, включващи държавната помощ и допълнителни обещания в редица области - инфраструктура, работна ръка, обучения, до детайли като чистота на въздуха, медицински центрове и детски градини в близост до завода.
Извън избора на терен най-голямата конкуренция между страните кандидати е в областта на държавните стимули, които правителствата могат да предложат. Тук България е донякъде ограничена от членството си в Европейския съюз, докато Сърбия може да предложи каквото поиска. Не случайно Вучич се похвали, че Белград дава с 10% по-добра оферта от конкурентите.
Ако Белград спечели надпреварата, заводът на "Фолксваген" ще бъде в Крагуевац. У нас вариантите са два: бившият металургичен гигант "Кремиковци" и икономическата зона "Раковски" край Пловдив.
В началото се очаква бъдещият завод да сглобява компактните SUV автомобили Skoda Karoq и Seat Ateca, а след това и бъдещите електрически кросоувъри на двете марки.
“Производството на Karoq и Ateca е най-вероятният сценарий, но не е окончателно решено”, каза Майер. Моделите в момента се произвеждат в Квасини, но там ще трябва да се освободи капацитет за нови модели.
Предвижда се фабриката на Volkswagen Group да бъде открита към края на 2022 г. или началото на 2023 г.
VW Group ще прехвърли производството на Passat от германския Едмен в Чехия, за да превърне фабриката за електрически модели. Oт Skoda се оплакват, че най-вероятно ще имат загуби в продажбите и тази година, тъй като чешките й заводи в Млада Болеслав и Квасини работят с пълен капацитет, но търсенето е много по-голямо, твърди Майер.
Поради тази причина през миналата година е можело да се продадат 100 000 повече нови шкоди. Компанията сглоби 886 100 автомобила през 2018-а в Млада Болеслав и Квасини.
Предстои да бъде открита нова бояджийна фабрика в Млада Болеслав. В момента Skoda изпраща 60 000 бройки от модела Fabia годишно, за да бъдат боядисани в завода на VW в Оснабрюк в Северна Германия, преди да бъдат върнати за окончателно сглобяване в Млада Болеслав.
Още от категорията
Рекордни цени на маслото в Европа