Борим се при най-тежки условия с още четири страни - България, Румъния, Турция и Украйна, за фабрика на "Фолксваген" в Сърбия. Това заяви в емоционално интервю за държавната телевизия РТС президентът на Сърбия Александър Вучич.

"Знам колко много се борим. И аз, и Бойко, Ердоган, Драгня. Всички сме приятели, но това е борба, борба за Сърбия. Ако това се случи, ще сваля очилата си, и със сълзи на очи ще обявя: Аз си свърших работата!", каза патетично той.

По думите му Белград има малки шансове за успех, защото България и Румъния са членки на ЕС, Турция има споразумение за свободна търговия с Брйксел, а Украйна е евтин пазар.

"Условията за нас са трудни, но се борим и ще се борим. Ние сме най-малката страна по отношение на територията, но нашата оферта е най-добрата",  увери Вучич.

На въпрос, че навремето се е борил и за BMW, но тe са ги подминали, сръбският президент настоя, че тогава нещата са били поставени на друга плоскост, но сега той щял да обясни на германците, че ще им дадат условия, 10% по-добри от другите.

На въпрос откъде са дошли най-много чужди инвестиции, той отвърна, че те са предимно от три страни от ЕС - Германия, Италия и Австрия.

"Унгария също, имаме и инвестиции, извън Евросъюза. Русия например изпреварва САЩ, но 13% от търговията ни е с Германия. За една година стокооборотът ни надхвърля пет милиарда евро", пресметна той.

Говорейки за "Фолксваген" и евентуалното им стъпване в Сърбия, Вучич обяви: "Това ще промени всичко. VW е най-голямата автомобилна компания в света, само една фабрика в Европа има 18 000 работници. Имат неофициален министър на външните работи, който е във връзка с всички най-важни хора в Германия. Всички тях ги молих да ни осигурят контакти", обясни Вучич.

Според експерти сред предимствата на Сърбия е, че понеже не е член на ЕС може да окаже далеч по-голяма държавна помощ, което означава да поеме част от инвестицията.  Белград може да използва като аргумент и факта, че имат подписано споразумение за безмитна търговия с Русия.

Бъдещата фабрика на германския автомобилен концерн трябва да заработи през 2023 година и ще произвежда до 300 000 автомобила годишно от пет модела на "Фолксваген", "Шкода" и СЕАТ. Става въпрос за инвестиция в размер на 1,4 милиарда евро, близо 6000 работни места, отк които 650 инженери.

България предлага на "Фолксваген" за база на бъдещия завод бившия металургичен гигант "Кремиковци"  или терен в икономическата зона "Раковски" край Пловдив, които отговарят на изискването за 4 000 дка площ и нужната транспортна инфраструктура.

Според западни анализатори ръководството на "Фолксваген", което събираше оферти за новото си предприятие до края на февруари, в момента избира между Сърбия и България. Турция е отпаднала от играта заради сложната икономическа и политическа ситуация. В Украйна предстоят президентски избори и не е ясно кой може да даде гаранции. В Румъния пък работната ръка е по-скъпа, а и няма толкова свободни инженери, защото заводът на "Дачия" готви разширяване и също набира кадри.