Местните и европейските власти да предприемат спешни мерки за влизането на страната в Шенгенското пространство със сухопътните граници през 2024 г. Това иска Националният съюз на автомобилните превозвачи от Румъния (UNTRR) в своя позиция, публикувана на официалната страница на организацията в интернет. 

"Днес се възползваме от присъствието на австрийския канцлер Карл Нехамер в Букурещ, за да повторим жизненоважната нужда на автомобилните превозвачи Румъния да влезе в Шенгенското пространство със сухопътни граници възможно най-скоро. Това го чакаме 13 години, откакто европейските институции се съгласиха, че Румъния отговаря на всички технически условия за присъединяване. Не можем да чакаме повече“, заявява Раду Динеску, генерален секретар на Националния съюз на автомобилните превозвачи от Румъния. Той подчертава, че през цялото това време румънските превозвачи губят милиарди евро всяка година само заради дългото време, прекарано по границите.

„Само от времето за чакане, прекарано миналата година на границите с Унгария и България (т.е. десетки часове в километрични опашки за един камион), индустрията загуби приблизително 16,6 милиарда евро в периода 2012-2022 г., т.е. 16 на сто от целия пазар. Огромен процент. Миналата година например загубата е 2,55 млрд. евро, а през 2022 г. е 2,41 млрд.”, уточнява Раду Динеску. Той настоява, ако европейските власти имат специални изисквания за присъединяването на Румъния по суша, да ги заявят ясно.

Като основни ползи от присъединяването на Румъния към Шенгенското пространство със сухопътни граници се посочват: рационализиране на преминаването на границата с Унгария и България и намаляване на времето за чакане, на емисиите на въглероден диоксид, както и на финансовите загуби, увеличаването на чуждестранните инвестиции и износа, пише БТА.

Националният съюз на автомобилните превозвачи в Румъния е професионална и работодателска неправителствена, независима и аполитична организация, основана през 1990 г., която насърчава и защитава интересите на автомобилните превозвачи на вътрешно и международно ниво. В момента в организацията са регистрирани над 16 000 фирми (оператори, извършващи вътрешен и международен транспорт на стоки и хора).