Пловдивският автомобилен ас Константин Маршавелов стъпи на голямата международна сцена и през следващия сезон очаква да кара на легендарни писти като Спа, Монца и Нюрбургринг. Трикратният държавен първенец в пистовия ни шампионат вече записа първото си състезание в престижните европейски серии GT4 и се надява да продължи успешно в новото си поприще. Прощъпулникът му във високоскоростните надпревари бе на състезанието в Словакия, където двамата с другия пилот Иван Влъчков записаха престижни класирания в аматьорките серии -3-то и 5-то място.

GT4 e една от най-бързоразвиващите се и високобюджетни серии не само в Европа, но и в САЩ, разказва Константин Маршавелов. Има три класа – аматьорски, среден и професионален. Няма нищо общо с това, което съм карал до момента в България. Управлявам нов автомобил със задно предаване – произведен в България – от Русе Кар Мотор Спорт. Проектиран е от Росен Даскалов, който е мениджър на отбора. Идеята е догодина да караме цял сезон. Форматът е много интересен – две състезания от по един час с двама пилоти – всеки един кара по половин час. Реално е състезание за издръжливост, допълва Маршавелов.

Смяната на пилотите става между 25-та и 30-та минута в специален бокс. Има си съответните правила – смяната трябва да стане бързо, важни са тактиката и стратегията, както и изборът на гуми. Стартът е летящ, в зависимост от завоюваната позиция в квалификациите.

Не очаквах в Словакия да има толкова местни отбори, които са доста висок бюджет, богата история и добра подготовка. Наред с GT4 се проведоха още няколко шампионата – едномаркови, клас формули, ламборджинита, ферарита, Ауди Г8 и др. Словакия не е по-голяма от България, а моторният спорт е много по-развит, заделят се много повече средства. Съоръжението е уникално – широка, технична писта с много завои. Трябваше да се пречупя, тъй като вторият завой се взима с около 200 километра в час. В България караме с такава скорост само на правите. Беше ми трудно да свикна с автомобила и да започна да го използвам на 100 процента. Класирането ни е задоволително специално за мен. Организацията бе на много сериозно ниво, по трасето имаше пет линейки и пет пожарни, казва още пловдивският пилот.

Автомобилите в GT4 не са толкова мощни като мицубишито, с което Маршавелов кара в пистовия шампионат на България, но приложението и характеристиките им са по-различни. Центърът на тежестта е по-ниско, сцеплението е по-голямо и оттам – скоростта в завоите – по-висока. Иначе на правите се достига скорост от около 240 километра в час. Много е важна настройката на колата и налягането на гумите за самото състезание – всичко се прави в зависимост от стила на каране на пилотите. Всъщност в първото състезание на българите им е било наложено наказание, тъй като излезли от бокса след смяната със 7 секунди по-рано. И това на практика им коствало първото място. Автомобилите са с изравнени възможности, с мощност от около 430 конски сили, всичко се решава от пилотските умения на двамата състезатели и стратегията, избрана за състезанието.

За Маршавелов това е първи опит в сериите, докато Влъчков кара от миналата година. Истината е, че отидох неподготвен, тъй като направих само едни кратки тестове на пистата в Серес. А информацията за пистите, завоите и форматът на състезанието бе огромна и трябваше да я асимилирам за много кратко време. Не ми беше лесно, затова занапред ще ми трябва бюджет за тестове на всяко едно от трасетата. Защото конкурентите ги карат постоянно и са наясно с тънкостите на пистите. Не липсват и инциденти, по време на надпреварата имах контакти с други автомобили, състезателите са много агресивни. Има коренна разлика от това, което съм карал до момента в България. Самото управление на автомобила е различно, трасетата, форматът и организацията – също. Има специален тракшън контрол, който позволява много късно спиране преди завоя, пояснява още пловдивският автомобилен пилот.

Плановете му за 2019-та предвиждат заедно с Иван Влъчков да карат всичките 7 състезания в шампионата на GT4. А до края на годината се надява да организира няколко теста на писти, на които ще кара следващия сезон. Успоредно с това Маршавелов ще продължи да се състезава и в пистовия шампионат на България, като календарът ще бъде съобразен с двамата пилоти /Влъчков също е шампион в неговия клас на родна земя/. Седемте старта в GT4 догодина са на писти, които звучат като светини в автомобилния спорт – Спа в Белгия, Монца в Италия, Нюрбургринг в Германия. Другите 4 състезания са на не по-малко престижни трасета – Брандс Хеч /Великобритания/, Пол  Рикар /Франция/, Мизано /Италия/ и Барселона /Испания/.

Константин Маршавелов е най-вдясно